Work it…

CNV Connectief

Hoe geef je vorm aan werkend Nederland? Van de vergadercultuur in Den Haag tot aan de school om de hoek: CNV Connectief is overal in de maatschappij vertegenwoordigd. Daar past een merk bij dat tegelijkertijd zowel autoriteit en stabiliteit als toegankelijkheid en vooruitstrevendheid uitstraalt. Klinkt dit tegenstrijdig? Dan ken je onze Art Directors nog niet.

CNV - Stijl

Purple
Rain

Ben jij opgegroeid in de jaren 80? Dan denk je vast dat de kleur paars het alleendomein is van Prince. Toch heb je het dan mis. Al ver voor de legendarische artiest ermee aan de haal ging, heeft CNV het paars omarmd. Daarmee is de kleur ook symbool komen te staan voor hun landmarks door de jaren heen. Dat het paars moest blijven, stond dan ook als een paal boven water. Al hebben we de kleur stiekem wel een beetje getweakt. Maar de echte update voor de huisstijl vonden we in de vormentaal.

CNV - Stijl

Letter
der wet

Wat maakt een goede typografie? Er zijn best wat wetmatigheden die een Art Director toepast in zijn keuzes. Leesbaarheid is daarin bijvoorbeeld een belangrijke factor en de toepasbaarheid op het web. Maar ook, het samenspel met het logo. Met de paarse kleur die zijn stempel drukt op de huisstijl, werd er voor het font gezocht naar een vriendelijke en toegankelijke letter die de voorwaartse beweging van de vakbond extra kracht bij zet. Op naar de toekomst!

CNV - Stijl

Afgerond

Kenmerkend voor de nieuwe vormentaal is ook de ronde hoek die we nu steevast terug zien komen. Binnen de wereld van de vormgeving staat de vorm rond voor het oneindige. Toepasselijk voor het werk van een vakbond dat nooit af is. Bovendien vertegenwoordigt de ronde hoek een continue vorm van beweging en haalt het de scherpe kantjes een beetje van een onderwerp af.

CNV - Stijl

Close
harmony

CNV is een goed voorbeeld van een merk dat graag vanuit één stem spreekt, maar tegelijkertijd te maken heeft met veel entiteiten die ook graag op eigen benen staan. In de vormgeving is er plek voor elke stem, maar is er tegelijkertijd sprake van echte close harmony. Het logo van CNV biedt namelijk altijd plek voor een sector in tekst ernaast. Dit kan Onderwijs, Zorg en welzijn of iedere andere denkbare sector zijn. Het logo van CNV gaat in de uitwerking altijd samen met een duiding. Is er geen sprake van een sector als afzender? Dan kiezen we voor Platform voor werkend Nederland in de duiding.

CNV - Stijl

Blauwdruk

In de communicatie een keer iets extra benadrukken? Dan kan CNV uitpakken met een signaalkleur die tijdens het rebrandingsproces is toegevoegd. Voorheen voegde iedere sector zijn eigen kleur toe. Nu is er sprake van een commitment voor blauw. Deze kleur staat natuurlijk symbool voor betrouwbaarheid, maar praktisch gezien is het ook een van de weinige kleuren die echt lekker matcht met paars.

CNV - Stijl

Window of opportunity

Het window is toegevoegd als stijlelement en staat natuurlijk – je raadt het – voor het zicht op de toekomst. Het venster is in de praktijk ook goed toepasbaar en kan zowel speels als streng ogen. Bovendien, een huis-stijl zonder window kan natuurlijk niet… (Heb je ‘m?! ;-)

CNV - Stijl

Start de conversatie

De nieuwe huisstijl heeft zijn plek gevonden binnen de collega-community van CNV. Gooi af en toe in de campagne nog een hashtag in de strijd en je vindt als online platform jezelf zelfs een beetje terug als social platform. Werkend Nederland, waar wachten jullie nog op? Start de gesprekken.

CNV - Stijl

"De nieuwe huisstijl is kleurrijk en het font lekker bold, het oogt krachtig en vriendelijk en is niet te ingewikkeld. De ronde vormen maken de stijl toegankelijk, benaderbaar en stralen stabiliteit uit. En dat onderstreept onze belofte: CNV Naast je."

Henrike Verheijen - Coördinator Beeld

De herpositionering, het online platform en het design samen uitgelegd?

Lees meer