Waarom jouw volgende LinkedIn bericht wel een succes wordt...
Ben jij met een persoonlijk account actief op LinkedIn of vanuit jouw bedrijf verantwoordelijk voor content op dit kanaal? Lees dan snel verder om de belangrijkste do’s en don’ts van je LinkedIn content te leren kennen.
Wist jij dat LinkedIn ook steeds populairder wordt in de wereld van online advertisement? Lees hier welke mogelijkheden dat voor jouw bedrijf oplevert.
Je bent razend benieuwd wat dít bericht gaat doen op LinkedIn. Dit bericht, dat is een stukje tekst waar je de hele ochtend op hebt zitten broeden. En je hebt er een goed gevoel over. De tekst klopt. Goede foto? Check! Je hebt zelfs nagedacht over het juiste moment van plaatsen. Dus laat de reacties maar komen! En dan gebeurt er… Niks. Terwijl dat andere bericht - dat je in de vorige week tussen alle werkzaamheden door even gauw tikte en plaatste - enorm veel respons opleverde. Herkenbaar? Het lijkt soms zo ongrijpbaar, het effect van het plaatsen van content op LinkedIn. Maar gelukkig zijn er tips die jou als auteur kunnen helpen. Lees meer daarover in deze blog.
LinkedIn in cijfers
Eerst even een stapje terug. Hoe zit het ook alweer precies met LinkedIn? Dit kanaal is inmiddels een begrip in de wereld van social media en profileert zich als hét online platform voor zakelijke ambities. Opgericht in 2003 en met meer dan 600 miljoen gebruikers wereldwijd een grote speler op de markt. Even wat Nederlandse cijfers op een rijtje: In 2020 heeft ruim 80 procent van onze beroepsbevolking een account op dit platform. Daarbij is ruim een derde van de gebruikers tussen de 18 en 29 jaar en zijn er net iets meer mannen dan vrouwen actief. Binnen het spectrum van de Grote 5 op het gebied van socials (WhatsApp, Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn) is LinkedIn nog altijd een bescheiden hekkensluiter, maar het kanaal wordt geroemd om zijn betrouwbaarheidsfactor en bovendien is het de grote lieveling van recruiters en online marketeers.
Van prikbord naar marketingmachine
LinkedIn heeft in de laatste jaren een mooie inhoudelijke ontwikkeling doorgemaakt. Van oudsher was het kanaal ingericht als een soort online prikbord waar mensen hun CV neerplanten om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Hierdoor was LinkedIn lange tijd een statisch kanaal. Dat is inmiddels wel anders. Het actief gebruik is flink toegenomen door de toevoeging van functionaliteiten zoals de Stories en mogelijkheden voor het plaatsen van hashtags. Het geeft gebruikers meer reden voor een terugkerend bezoek. Bovendien geeft 7 op de 10 gebruikers aan dat zij LinkedIn een betrouwbaar kanaal vinden. Deze optelsom biedt natuurlijk een mooi uitgangspunt voor – bijvoorbeeld – contentmarketing en online advertisement.
Content-tips
Wanneer jij één van die actieve gebruikers wil worden of al een fanatieke poster bent, dan zijn deze content-tips echt iets voor jou:
-
Bij de tijd zijn
Plaats je bericht bij voorkeur op een donderdag. Rond 9.00 uur kun je rekenen op veel lezers, rond 13.00 uur is de interactie is het hoogst.
-
Pics, or it didn’t happen
Dit moet eigenlijk inmiddels een ABC-tje zijn, maar aangezien er nog steeds veel ‘kale’ berichten in feeds verschijnen toch nog even een kleine reminder; gebruik altijd een foto.
-
Maar video wint van foto
Beschik je over een video voor je verhaal? Dan ben je spekkoper, want deze speelt in de LinkedIn feeds automatisch af.
-
Wees een online klaar-over en wijs de weg
Wanneer je een verwijzing in je bericht verwerkt, kun je gemiddeld rekenen op 200% meer engagement.
-
Wat vind jij ervan?
Een bericht afsluiten met een vraag is een goede manier om reacties onder je bericht te krijgen.
-
Het ritme van je post
Over die reacties… Het algoritme van LinkedIn staat zo ingesteld dat reacties het meeste invloed hebben op het wel of niet viraal gaan van je bericht. Daarna volgen de likes. Deelacties hebben gek genoeg het minste effect. Overigens, het algoritme van LinkedIn vindt plagiaat maar niks. Als jij tekst van een ander klakkeloos kopieert in je eigen content, zal jouw post als plagiaat worden aangemerkt en daardoor ook niet opgepikt worden. Wees dus origineel.
-
To the point graag!
Het ideale LinkedIn bericht bevat niet meer dan 25 woorden. Daarna wordt je tekst sowieso afgekapt. Daarmee is dit social mediakanaal de karigste van allemaal met het uitdelen van hoeveelheid woorden voor maximaal rendement. LinkedIn is immers bedoeld voor zakelijke communicatie. Hou het dus kort!
-
Don’t just take, give!
Niemand houdt van egoïstische mensen. Reageer daarom af en toe ook op anderen. Daarmee blijf je zichtbaar voor je connecties en geef je bovendien het signaal af dat je niet alleen vanuit commercieel en/of eigen belang aanwezig bent.
-
Benut je ambassadeurs
Beheer je een bedrijfsaccount? Vraag je collega’s om het account te volgen en moedig ze aan om content te delen via hun persoonlijke accounts. Je bereik wordt daarmee organisch vergroot. Bovendien worden persoonlijke accounts vaak als zeer betrouwbaar ervaren.
-
Speel online tikkertje
Bijna vergeten, maar deze mag niet ontbreken in dit rijtje tips. Geef je collega’s credits voor hun bijdrage in jouw successtory door ze te taggen. Vinden ze leuk. En in veel gevallen laat reactie niet lang op zich wachten.
Al geïnspireerd om aan de slag te gaan? En dan hebben we je nog niet eens verteld over de mogelijkheden op het gebied van social media marketing en content marketing voor LinkedIn! Moet je nagaan… Laat je snel eens wat van je horen? Dan praten we verder onder het genot van een (digitale) kop koffie.