(Her)Positionering.

Positioneren is een ten diepste een vorm van ‘neuro-marketing’. Het gaat over het innemen van een positie in het brein van de doelgroepen. Zodat het merk of de organisatie direct een associatie oproept. Bijvoorbeeld Volvo roept direct het woord veiligheid op. Dat staat in ons hoofd geprent. En vanuit die positie in het brein krijgt het een bijzondere plek in het dagelijks leven van de doelgroep. Deze directe associaties, die je graag zoekt voor een merk of organisatie, gaan dikwijls over emotie en intuïtie. Over het goede gevoel dat je bij elkaar wilt oproepen.

Er zit ook een wat meer verstandige fase in een positioneringsvraagstuk. Je verkent of analyseert welke plekken er eigenlijk nog over zijn in het brein van de doelgroepen en bepaalt waar concurrenten zich bevinden of je gaat benchmarken. En natuurlijk breng je je eigen kwaliteiten, positieve ‘eigenaardigheden’ en behoeftes van de doelgroepen in kaart. Zo zijn er uiteindelijk op een matrix plekken aan te wijzen. Het goede nieuws is dat een mens doorgaans niet z’n hele hersencapaciteit gebruikt en er alleen daarom nog genoeg plek over is. Althans dat zou je zeggen, maar een mens is ook overprikkelt en er zijn veel dingen die zijn aandacht vragen. Dus dan mag een (her)positionering wel heel relevant en attractief zijn.

Hoe maken we connectie met doelgroepen vanuit wie we zijn? (Strategie)
Hoe geven wij het een krachtige vormentaal wat direct de goede associatie oproept? (Branding)
Wat wordt de unieke, relevante positie in de markt? (Positionering)
Welke belofte doen we aan onze doelgroepen? (Propositie)
Hoe nemen we de interne organisatie mee? (Interne communicatie)
Hoe willen we nu dat de markt naar ons kijkt? (Marketingcommunicatie online en offline)
Wat worden de verhalen die bij ons horen? (Contentcreatie -en distributie)

Veel van die positioneringsvraagstukken blijven hangen in die analytische fase en gaan voorbij aan het feit dat mensen voor 98% hun keuzes maken op emotionele gronden. Voor hen die het proces hebben ingestoken is het wel logisch, maar logisch is een voorkeur voor een organisatie of een merk hebben, bijna nooit. Wanneer het te beredeneren is of te beargumenteren, zullen merken en organisaties ook vooral tegenargumenten oogsten. Wij kunnen samen op zoek gaan naar die diepere laag. De positionering als een plek in het brein, in de markt waar je echt verbinding met elkaar kunt maken. Zullen we eerst even verbinding zoeken met elkaar?

Bring out the wonder in your brand.

Heb je vragen of wil je meer weten?
Wij helpen je graag verder.

We vinden het leuk als je ons belt. Ben jij niet zo’n beller, maar wel een fan van formulieren? Vul dan je gegevens hier in en wij nemen contact met jou op.