Werf je medewerkers online

De Nieuwe Zorg Thuis - Vakantiekrachten

Ben jij 40-plusser? Dan is de kans groot dat jij ooit voor je voor je eerste vakantiebaantje bij een uitzendbureau bent binnengestapt. Newsflash! Dat doet de generatie van nu écht niet meer. Zij hebben immers de wereld onder een knop en verwachten voor elke actie in hun leven een button met wat online noise eromheen om hun aandacht te trekken. Voor het werven van vakantiekrachten moet je dus digitaal zakendoen. Dus ontwikkelden we een online wervingscampagne. Als onderdeel hiervan maakten we een online game.

De doelgroep van morgen

Onze opdrachtgevers zijn vaak geïnteresseerd in het bereiken van jongeren. Logisch ook. Voor bedrijven en organisaties is het belangrijk om in een vroeg stadium hun engagement te winnen. Zij zijn immers de koopkrachtigen, de werknemers, de kiezers en de beslissers van de dag van morgen. Voor onze vaste opdrachtgever De Nieuwe Zorg Thuis mochten wij onze tanden stukbijten op een leuk vraagstuk omtrent deze doelgroep: Het werven van zoveel mogelijk vakantiekrachten voor hun vacatures. En dan ook nog met de snelheid van het licht, alsjeblieft.

DNZT - Vakantiewerk

De online journey

De doelgroep voor deze campagne betrof scholieren en studenten in de leeftijd tussen de 16 en 20 jaar. Onze eerste stappen om dit te bereiken: het bepalen van de online kanalen voor advertenties, het ontwikkelen van campagnebeeld voor de advertenties en het inrichten van een landingspagina met een aanmeldformulier. Als onderdeel van de wervingscampagne ontwikkelden wij een ‘swipe game’.

DNZT - Vakantiewerk

Gamification

Denk je aan games, dan denk je aan jongeren. Dus gebruikten we gamification als activatie tool. In deze online game hielden we jongeren een aantal mentale dilemma’s voor. Door deze mentale knopen kwamen ze erachter of een vakantiebaan bij De Nieuwe Zorg Thuis echt bij ze past. De score? Een 100% match óf niet. Maar ook dan past een vakantiebaan bij DNZT beter dan je denkt.

DNZT - Vakantiewerk

What’s in it for me?

Volstaat een oproep alleen? Nee, de kunst van het overtuigen hangt voor een groot deel samen met de kunst van het verleiden. Oftewel, het principe van What’s in it for me? Samen met DNZT ontwikkelden we een puntenprogramma waarbij je punten kon sparen voor toffe cadeaubonnen. Ook bestaande medewerkers konden sparen voor cadeaubonnen door een vakantiekracht aan te dragen. En na een aanmelding hield de online journey voor de tijdelijke krachten niet op. Vakantiekrachten konden relaxed thuis vanaf de bank alvast kennismaken met hun werkgever voor een paar weken door de gratis E-learning Introductiecursus te volgen. Dit voelt altijd aan als een persoonlijke benadering, maar als werkgever hoef je er maar een keer tijd en geld in te stoppen.

DNZT - Vakantiewerk

High score

Als ondernemer ben je natuurlijk vooral benieuwd wat zo’n campagne oplevert. In het geval van DNZT liep de campagne via Facebook / Instagram en Google 3 maanden. In die tijd kwamen er ruim 100 sollicitaties binnen. Als extra bonus werkte DNZT via deze campagne ook nog eens aan haar naamsbekendheid. Naast de inzet van online middelen, werd er ook geflyerd en hebben we abri’s ingezet in Zwolle en Westerkwartier. De campagne verscheen bij 896.134 mensen en via de campagne bezochten meer dan 5000 mensen de website van de zorgorganisatie. De bezoekers kwamen voornamelijk uit Groningen, Overijssel en Noord-Holland en waren voor het overgrote deel vrouwen in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 24 jaar.

DNZT - Vakantiewerk