Gamification: Wat is het en wanneer zet je het in?

‘Nog één spelletje dan’

Je kent het vast wel. Games waar je geen genoeg van kunt krijgen. Wat hebben deze games gemeen? Juist, je bent deelnemer. We leven in een wereld waarin we steeds meer willen dan alleen maar toekijken. We willen deelnemen.

Geen tijd om het hele blog te lezen?
Hieronder vind je de highlights:
  • Gamification is het toepassen van game denken- en technieken in een niet-game omgeving
  • Gamification kan je inzetten als je het gedrag van de gebruiker moet veranderen, als je meer betrokkenheid wil creëren of als je kennis over wil dragen
  • Gamification ideaal om in te zetten voor je arbeidsmarktcampagne

De sociale media zijn hier natuurlijk al een goed voorbeeld van. Je kan deelnemen in gesprekken. Je kan reageren op social posts. Je kan je publiek meenemen in jouw wereld, jouw verhaal en waar je publiek vervolgens weer op kan reageren. We kunnen niet meer zonder interactie. Gamification gaat hier nog een stapje verder.

Wat is gamification?

De definitie van gamification luidt als volgt: “Gamification is het toepassen van game denken -en technieken in een niet-game omgeving.” Wellicht wist je het nog niet, maar je komt het hoogstwaarschijnlijk dagelijks tegen. Denk maar eens aan de matrixborden waar je een smiley ziet als je de juiste snelheid aanhoudt, of een elektrische tandenborstel die een muziekje afspeelt totdat de twee minuten voorbij zijn. Het doel van gamification hier is spelenderwijs het gedrag van de gebruiker veranderen. Een ander mooi voorbeeld gamification is opgezet in Kaapstad, waar ze jonge kinderen het belang van goed je handen wassen wilden meegeven. Door speelgoed in zeepjes te ‘verstoppen’ moesten de kinderen maar liefst twee minuten met hun handen (en het zeepje) onder de kraan. Twee minuten om na te denken over het belang van het wassen van je handen (en natuurlijk het speeltje).

Betrokkenheid

Gamification creëert ook betrokkenheid tussen merk en gebruiker. Een mooi voorbeeld van het creëren van betrokkenheid geeft het bedrijf Edding. We kennen Edding allemaal van de markers (die het overigens wél altijd doen). Edding wilde meer zijn dan het merk achter de marker. Edding wilde laten zien dat ook zij vooroplopen als het gaat om creativiteit. Om deze nieuwe positionering kracht bij te zetten, zijn zij begonnen met de ‘Edding Wall of fame’, waar gebruikers met elkaar op een digitaal canvas samen mooie kunstwerken kunnen maken. “Take a marker. Make your mark” was de kreet die bij deze positionering hoorde. En zo geschiedde. Een creatieve Edding community werd geboren.

Wall of Fame

Kennisoverdracht

Gamification kan ook nog een derde doel hebben, namelijk het overdragen van kennis. Gamification wordt steeds vaker toegepast in het onderwijs. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld muntjes verdienen door bepaalde vragen te beantwoorden of opdrachten te voltooien. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid van de leerling. Zij zijn deelnemer van het spel en dus van de lesstof.

Een game verleidt en motiveert. Door een spelelement toe te voegen aan je campagne, wordt de intrinsieke motivatie van de gebruiker gestimuleerd. Ook Netflix laat deze trend niet aan zich voorbijgaan. Zij ontwikkelden Netflix Interactief, waar de gebruiker de touwtjes in handen heeft en tussen de afleveringen door bepaalde keuzes moet maken voor de verhaallijn.

Gamification: wanneer zet je het in?

Heb je een complexe communicatie-uitdaging waarbij het gedrag van de gebruiker moet veranderen, waar je meer betrokkenheid wil creëren of waar kennis overgedragen moet worden? Gamification helpt je om de drempel te verlagen en de barrières te doorbreken. Door de inzet van gamification kun je makkelijk en snel impact maken bij je doelgroep. Je neemt de doelgroep op een creatieve en eenvoudige manier bij de hand om meer engagement te creëren. Bijvoorbeeld moeilijke onderwerpen worden niet meer becommentarieerd met reacties als: “hier heb ik geen zin in” of “dit is niks voor mij”. Verstop je communicatie-uitdaging daarom in een spel! Want zeg nou eerlijk, wie houdt er niet van spelletjes?

Gamification: wat kan het voor jouw merk betekenen?

Het mag duidelijk zijn, gamification vergroot de betrokkenheid tussen merk en gebruiker. Maar wat kan het voor jouw merk betekenen? Gamification kan je natuurlijk heel groots in gaan zetten, zie het voorbeeld van Edding met een platform op maat. Maar je kan het ook op kleinere schaal toepassen.

Hieronder vind je enkele voorbeelden van hoe wij gamification hebben toegepast in campagnes:

Te beginnen met onze case van CNV, waarbij we voor de campagne #waarderenisinvesteren een digitaal Malieveld hebben ontwikkeld. Door je naam en foto up te loaden, kom je terecht op het Malieveld en laat je je stem horen.

Een ander voorbeeld is de vakantiekrachten campagne van DNZT. Bij deze campagne leggen we de doelgroep enkele stellingen (met een knipoog) voor, waaruit ze moeten kiezen. De uitkomst bepaald of jij wel-of-niet geschikt bent als vakantiekracht.

Ook zijn we momenteel bezig met een wervingscampagne voor CNV, waar je door middel van een aantal vragen erachter komt wat voor type collega jij bent en of je geschikt bent voor de functie van wervingsadviseur.

Kortom, mogelijkheden zat. Ben jij benieuwd of gamification bij jouw campagne de oplossing is? Neem gerust contact op, we denken graag met je mee!