Sprinten naar succes

Wist jij dat Nederland in 2019 bijna 1,8 miljoen bedrijven verdeeld over 100 branches telde?

Een flink aantal daarvan opereert min of meer onder de radar, een aantal heeft lokaal naam en faam opgebouwd en een select groepje mag zich een merkwaardig bedrijf noemen. In positieve zin. Benieuwd hoe jij met je bedrijf aan je merkwaarde bouwt? Lees dan snel verder.

Geen tijd om te lezen, maar wel geïnteresseerd? Direct een sessie aanvragen kan hier.

Wat hebben een oliebedrijf, een elektronicaconcern, een bierbrouwer en een drietal banken met elkaar gemeen? Nee, dit is niet de inleiding voor een slechte grap, maar de opmaat naar een rijtje met de populairste merken van ons land. Shell, Philips, Heineken, ING, Rabobank en ABN Amro komen al jaren voor op deze lijst. Een knappe prestatie, zeker als je bedenkt dat Nederland qua merkwaardigheid wereldwijd nogal een naam heeft hoog te houden. Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa, een kwaliteit die direct terug te leiden is naar onze lange historie als handelsnatie.

Van klanten naar fans

Hoe zit dat eigenlijk bij jou? Zou jij je eigen onderneming omschrijven als een bedrijf of als een merk? En wat is het verschil eigenlijk? Het onderscheid komt vooral tot uitdrukking in het woord beleving. Een bedrijf heeft klanten, een merk heeft fans en ambassadeurs. In de hedendaagse maatschappij loont het de moeite om werk te maken van je merk. Om ons heen zien we dat consumenten steeds meer aandacht hebben voor de intrinsieke waarden die het bedrijf vertegenwoordigt waar ze hun producten of diensten inkopen. Staat jouw bedrijf voor duurzaamheid of probeer je maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Dan heb jij bij veel mensen een streepje voor. Met het opbouwen van merkwaarde zet je dus wel degelijk in op de commerciële toekomst van je bedrijf.

Van abstract tot praktisch

Oké, werken aan een merk dus. Maar waar begin je dan? Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar momenteel is de Design Sprint binnen de wereld van marketingcommunicatie een methode die snel aan populariteit wint. Bedenker van de Design Sprint is Jake Knapp. Hij werkte de methode uit onder de vlag van Google Ventures, de ontwikkelingstak van Google. Samengevat komt het er bij de Design Sprint op neer dat je binnen een heel kort tijdsbestek gedachten over je merk om kan zetten in concrete ideeën. Je hoeft er slechts een halve dag voor vrij te maken. Aan het eind van een intensieve ochtend of middag - wij raden de ochtend aan - ga je de deur uit met nieuwe inzichten en concrete handvatten. Dat klinkt goed, toch? Ook bij FIZZ organiseren we Design Sprints. En iedere keer gaat de opdrachtgever enthousiast de deur uit. Vooral ook, omdat deze methode een goede manier is om de abstracte wereld van design thinkers samen te brengen met de praktische wereld van de ondernemer. Spreekt dit jou ook aan? Lees hieronder meer over de Design Sprint.

Hoe het spel gespeeld wordt

Voordat we beginnen, even de basisbenodigdheden op een rijtje. Als ondernemer reserveer je voor de Design Sprint dus een dagdeel. Je komt niet alleen, maar je neemt een aantal medewerkers van je bedrijf mee. Voorwaarde: deze medewerkers hebben allemaal iets in de melk te brokkelen binnen jouw bedrijf. Om de Design Sprint goed uit te kunnen voeren, heb je verder nodig: Veel post-its, pennen en een ouderwetse flip-over (hyperlinkje voor de jongeren onder ons 😉). That’s it. Tot nu toe te overzien. Toch? Dan nog even de spelregels. Bij de start van de Design Sprint wijst de groep één Voter aan. Deze persoon mag na afloop van ieder onderdeel bepalen welk idee er meegaat naar de volgende ronde. Tijdens de Design Sprint wordt er in principe niet in groepjes gewerkt. Iedere deelnemer schrijft zijn of haar gedachten en bevindingen individueel op. Na iedere ronde krijgen de deelnemers de ruimte om een toelichting te geven bij wat diegene heeft opgeschreven. Wanneer iedere deelnemer zijn of haar standpunt en ideeën heeft kunnen uitdragen kan er discussie plaatsvinden. De vooraf gekozen Voter hakt uiteindelijk de knoop door en kiest wie de beste input heeft aangedragen.

Nog een rondje dan...

Welke onderwerpen er zoal voorbijkomen? Eigenlijk alles wat er belangrijk is in de wereld van merkwerking. Je begint met een rondje toekomstperspectief, waarbij de deelnemers op papier zetten waar hun bedrijf over 15 jaar, 5 jaar en over 1 jaar moet staan. Daarbij mag alles voorbijkomen; commerciële doelstellingen, dromen die je na wil volgen of voornemens die recht vanuit het hart komen. In de loop van de sessie behandel je thema’s, zoals je onderscheidend vermogen, jouw tone of voice en de intrinsieke waarden die jouw bedrijf vertegenwoordigt. En misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel van het dagdeel. Een vergrootglas op jouw doelgroepen. Wie zijn jouw doelgroepen? Welke behoeftes leven er bij jouw doelgroepen? Voor welke behoeftes zijn ze ook daadwerkelijk bereid om te betalen? We moeten voorkomen dat we een oplossingsrichting voor jouw merk verzinnen, waar geen probleem aan ten grondslag ligt. De belangrijkste pluspunten van deze sessie? Wat dacht van het volgende rijtje:

  • De mening van alle aanwezigen komt aan bod
  • Omdat er gewerkt wordt met een strak tijdschema, blijft de groep gefocust
  • Geen dwaalroutes op detailniveau
  • Een toffe gelegenheid om ook te werken aan de teamspirit
  • Tastbaar resultaat
  • Gebaseerd op de daadwerkelijke behoefte van jouw doelgroep.

Waar wacht je nog op? Start je Design sprint hier.