De basis-behoeftes voor jouw logo

Wanneer is het tijd voor een nieuw logo? Deze vraag wordt vaak aan ons gesteld. Ondernemers en organisaties hechten enorm veel waarde aan dit paradepaardje binnen hun huisstijl. En, bijna net zo vaak ervaren ze het als een enorm struikelblok op de weg van vernieuwing. Benieuwd wanneer voor jou het moment voor verandering is aangebroken? Onze Art Directors Micha en Wilko geven in een tweeluik van blogs hun visie prijs. Deel 2 – de bijdrage van Wilko Visscher - lees je hier.

Benieuwd naar Deel 1? Klik dan hier.

Veel mensen zullen een logo omarmen op basis van hun relatie met het merk. Voetbalsupporters – bijvoorbeeld - zullen een shirt van hun favoriete club willen kopen, omdat ze zich ermee verbonden voelen en dat willen uitdragen. Mensen die fan zijn van het merk Ferrari zullen om soortgelijke beweegredenen automatisch worden aangetrokken door alles waar een logo van Ferrari op staat. Omdat ze van een bepaald merk houden en niet zozeer, omdat het logo nou zo’n hoogstaand stukje design vertegenwoordigt.

Zwart-wit in de basis

Trouwens, als je het hebt over voetbalclubs en logo’s, dan vind ik persoonlijk dat van Juventus wel erg mooi. Het heeft een mooie vorm, je kan er meerdere betekenissen in lezen, het onderscheidt zich van andere clubshirts en komt krachtig over door het zwart-wit. Overigens, in z’n algemeenheid geldt voor ieder logo dat een uitvoering in zwart-wit even sterk moet overkomen als een kleurenvariant. Daarom is dit voor mij altijd een essentieel onderdeel van het ontwerpproces. In eerste instantie begin ik in zwart-wit. Kleur is voor mij een toevoeging om een extra lading te geven aan het logo. Tegenwoordig zie je dat logo’s vaak in een diapositieve variant gebruikt worden. Voor de niet-designers onder ons, diapositief is de aanduiding die we gebruiken voor de uitvoering van een logo op een gekleurde achtergrond. Het logo is dan bijna altijd wit. Misschien heb jij wel eens een diapositief logo ontvangen dat op je scherm gewoon een wit vlak was. Dit komt dus, omdat het logo pas zichtbaar is wanneer je het op een gekleurde achtergrond gebruikt. Omdat deze toepassing tegenwoordig vaak gebruikt wordt, moet een logo ook overeind blijven in diapositieve uitvoering. Wanneer je als designer start vanuit de meest basic versie van het logo – zwart/wit dus - dan zie je meteen of de verhoudingen en lijnen allemaal kloppen.

De typografie als bepalende factor

Een ander belangrijk element van een logo is de typografie. Deze term heb je vast al wel eens ergens voorbij horen komen, maar weet je ook welke wereld erachter schuilgaat? Typografie is meer dan het kiezen van een lettertype. Het is het samenspel tussen tekst, beeld en inhoud én hoe dit zich onderling tot elkaar verhoudt. Het klinkt misschien raar, maar zelfs de hoeveelheid “lucht”, oftewel de hoeveelheid witruimte die je gebruikt, speelt hierbij een belangrijke rol. Soms is een naam in combinatie met sterke typografie - passend bij de organisatie - al voldoende voor een goed herkenbaar woordmerk. Ik besteed in mijn ontwerpprocessen veel tijd aan typografie. Daarmee staat of valt voor mij een ontwerp. Typografie bepaalt de sfeer, stijl en lading van het merk.

In verhouding

Daarnaast vind ik de verhouding van een logo belangrijk. Ik probeer de vorm altijd zo compact mogelijk te houden. Dit speelt vooral een rol bij de toepassing van jouw logo. Veel bedrijven en organisaties zijn bijvoorbeeld betrokken bij overkoepelende initiatieven of events waar ze aan deelnemen of die ze organiseren. In alle communicatie uitingen zal jouw logo dan in combinatie met logo’s van anderen gebruikt worden. Het levert veel frustratie op als jouw logo dan altijd moeilijk toe te passen blijkt te zijn. Dat geldt ook voor uitingen waarin alleen jouw eigen uitingen een rol spelen. Veel communicatiemiddelen gaan in de praktijk toch uit van een soort “standaardmaten”. Om te voorkomen dat jouw logo een blok aan je been wordt, is het belangrijk om hier in het beginstadium al naar te kijken. Daarnaast hebben we ook te maken met de ontwikkelingen op grotere schaal. Binnen onze leefwereld neemt de mobiele weergave een steeds belangrijkere plek in. In de wereld van het mobile first principe is het ook belangrijk dat een logo krachtig en helder is, zodat het ook op een klein formaat goed overkomt. In veel gevallen is less is more de juiste benadering.

Duizelt het jou al voor de ogen van alle richtlijnen en restricties voor een goed logo? Gelukkig draaien wij onze hand er niet voor om jou te verrassen met een tof nieuw logo. Ben jij er klaar voor om je eerste indruk op klanten ook een blijvende indruk te laten zijn? Neem dan contact op.