To redesign or not to redesign? That is the question.

Wanneer is het tijd voor een nieuw logo? Deze vraag wordt vaak aan ons gesteld. Ondernemers en organisaties hechten enorm veel waarde aan dit paradepaardje binnen hun huisstijl. En, bijna net zo vaak ervaren ze het als een enorm struikelblok op de weg van vernieuwing. Benieuwd wanneer voor jou het moment voor verandering is aangebroken? Onze Art Directors Micha en Wilko geven in een tweeluik van blogs hun visie prijs. Deel 1 – de bijdrage van Micha van der Vlist - lees je hier.

Een logo wordt vaak ten onterecht gezien als het hart van een merk. Immers, je bedrijf staat of valt toch met een sterk logo waar jouw fans zich mee kunnen identificeren? Ja en nee, het ligt eraan. Goed verhaal, lekker kort. Wacht heel even, hieronder leg ik het uit.

De onderbuik regeert

Het principe vanuit de wereld van Branding - namelijk dat een logo niet een merk is, maar het onderbuikgevoel dat je krijgt wanneer je aan een merk denkt - kan inzicht bieden in het antwoord op de vraag of je logo toe is aan een redesign. Wat zeggen anderen over jouw merk als jij niet in de buurt bent? Dit is de vraag die je jezelf moet stellen als je serieus aan de slag wil met het bouwen van een merk. Vaak is het beeld dat jij over jouw merk hebt niet overeenkomstig met het beeld dat een gebruiker heeft. Bij een gebruiker moet je hierbij denken aan iedereen die in contact komt met jouw merk, zoals klanten, werknemers, partners, concurrenten en zakenrelaties.

De boventoon

Als merkenbouwers is dit ons uitgangspunt wanneer we een merk opnieuw in de markt zetten. Onderzoek doen naar datgene wat er allemaal gezegd wordt. We lezen hierbij tussen de regels door en zijn vooral op zoek naar de emotionele waarde die achter bedrijfsproposities schuilgaat. In het alledaagse zijn bedrijven namelijk vooral bezig met het behalen van bedrijfsdoelstellingen, maar engagement met je doelgroep bereik je vooral door het vertellen van verhalen. Aan ons dus de taak om deze kenmerkende verhalen die jouw bedrijf of organisatie écht typeren, naar boven te halen. Wil jij graag eerst zelf op zoek? Probeer het eens door je reviews op Google of Facebook te lezen. Kijk wat er precies gezegd wordt. Welke emotie voert de boventoon wanneer anderen vertellen anderen over jou? Een andere goede manier om inzicht te krijgen is je werknemers te laten vertellen. Er is geen betere ambassadeur van jouw merk dan je werknemer. Luister dus eens goed naar wat zij te zeggen hebben.

De eerste indruk

Maar wat heeft dit nu met een logo te maken, hoor ik je vragen? De primaire functie van een logo is om in één oogopslag herkenbaar te zijn voor een gebruiker. Het is daarnaast het eerste wat iemand ziet die met jouw merk in aanraking komt. En we weten allemaal dat je maar één kans krijgt voor een eerste indruk. Dus vraag jezelf eens af, zie ik de kernwaarden die ik met mijn bedrijf wil uitdragen terug in mijn logo? Het kost een willekeurig persoon gemiddeld vijf seconden om een eerste indruk te vormen over een bedrijf. Dit eerste contactmoment wordt meestal gevormd door jouw logo. Als dit niet aansluit bij jouw identiteit als merk moet je het eerste beeld dat iemand onbewust al over jou heeft gevormd weer ongedaan maken. Dat is niet altijd even makkelijk, omdat een eerste indruk diep wordt ingebrand in onze hersenen. Nog een laatste tip: Vraag eens aan een nieuwe klant - nadat je voor het eerst iets voor diegene hebt opgeleverd - of zijn of haar eerste indruk van jouw merk overeenkwam met hoe hij of zij nu over jou denkt. Komt dit niet overeen, dan is het waarschijnlijk tijd voor een redesign.

Klink dit als een heleboel huiswerk? Werken aan jouw merk is voor ons een feestje. We vinden het leuk als je contact opneemt en plannen graag een keer een uurtje in om vrijblijvend met jou over jouw merk te brainstormen. Wie weet wat voor moois eruit voortkomt.