In twee dagen van kans naar omzet

Klinkt de titel van deze blog jou als muziek in de oren? Of voelt het aan als een loze belofte? Een lokkertje met een addertje onder het gras? Lees snel verder en ontdek dat je niet voor de gek gehouden wordt.

Ieder bedrijf met een groot dienst- of productaanbod heeft er ongetwijfeld weleens een vergadering aan gewijd: Dat ene product waar écht potentie in zit, maar dat nog steeds in de ijskast staat. Of dat andere product dat naadloos aansluit op je huidige dienstenaanbod, maar waarbij de lancering maar niet van de grond komt. Waar gaat het mis? Waarom wordt er vaak niet doorgepakt?

Samen met IJsselvliet Strategie & Realisatie uit Zwolle hebben wij als marketeers van FIZZ de afgelopen tijd nagedacht over een oplossing voor diensten en producten met potentie binnen bedrijven die meer voor het voetlicht gebracht kunnen worden. Wij hebben deze oplossing vertaald naar een Pressure Cooker; in twee dagen van kans naar omzet.

Hoe een paard een auto werd

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Deze uitspraak komt van Henry Ford. Ja inderdaad, die van de auto’s. In de marketingwereld komt deze quote vaak voor de dag als het gaat over zogenoemde Customer Insights. Henry Ford was als industrieel uitvinder rond het jaar 1900 het brein achter de ontwikkeling van de eerste personenauto. Door de opkomst van de industrie in die tijd wilden mensen zich vlotter kunnen verplaatsen, de zogenaamde ‘job to be done’. In plaats van ‘snellere’ paarden kwamen er personenauto’s. Een nóg betere oplossing, die niet meteen voor de hand lag. Het achterhalen van die onderliggende behoefte achter een directe vraag is vandaag de dag nog steeds een hot item onder bedrijfseconomen en marketeers.

Van snellere auto’s naar de snelkookpan

Wat we kunnen leren van Henry Ford is dat een consumentenbehoefte niet altijd duidelijk aan de oppervlakte ligt. En dat het dus de moeite waard is om hier wat langer bij stil te staan en op onderzoek uit te gaan. Samen met IJsselvliet ontwikkelden wij een tweedaagse Pressure Cooker waarin deze behoefte vertaald wordt naar een kraakheldere propositie. IJsselvliet vanuit bedrijfseconomisch perspectief, wij vanuit de marketinggedachte. Onze Pressure Cooker is gebaseerd op de Design Thinking methode.

De propositie van jouw product of dienst

Hoe onze Pressure Cooker werkt? Als opdrachtgever vragen we jou om je agenda voor twee dagen schoon te vegen. Wij nodigen jou én 3 tot 5 medewerkers uit die medeverantwoordelijk zijn voor de lancering van het product. Deze medewerkers brengen allemaal een andere expertise in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een productontwikkelaar, een marketeer, maar ook aan een collega die veel klantcontact heeft en daardoor de belevingswereld en behoeftes van de klant op waarde in kan schatten.

Op Dag 1 is IJsselvliet Strategie & Realisatie aan zet. Zij zijn een in Zwolle gevestigd bedrijf dat bedrijven helpt bij interne groeivraagstukken. Denk daarbij aan vraagstukken op het gebied van HRM, finance & control, maar ook aan het begeleiden van bedrijfsovernames en fusies. Zij leggen op Dag 1 de focus op het achterhalen van de meest kansrijke product-markt combinatie. Waar ligt bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van de dienst of het product. Hoe onderscheid je je van jouw concurrenten? Hoe zit jouw afzetmarkt in elkaar? Valt deze op te delen in verschillende doelgroepen? Zitten jouw medewerkers gelijk aan tafel met mensen die aan klantzijde beslissingsbevoegd zijn? En waar wordt in de praktijk weerstand ondervonden? De uitkomsten van de vragen worden verwerkt in een marktpropositie.

Op de stoel van de klant

Op Dag 2 komen wij als digital agency dan aan bod voor de vertaalslag richting de markt. We gaan daarbij nog nadrukkelijk op de stoel van jouw beoogde klanten zitten. Hoe worden zij bijvoorbeeld graag aangesproken? Wat triggert hun en wat belemmert ze? Om dit goed voor de bril te krijgen, werken we in tweetallen een aantal klantprofielen uit en onderzoeken wij hun échte job to be done? Tevens gaan wij interactief aan de slag met de USP’s, de tone of voice en de belangrijkste waardes. Bovendien voorzien wij jou in een Elevator Pitch die jouw medewerkers kunnen gebruiken voor een eenduidige boodschap richting klanten.

What’s in it for me?

  • Teamspirit en focus. Je speelt je écht even vrij van de dagelijkse werkzaamheden.
  • In twee dagen een ready to market prototype. Een complete én toepasbare propositie.
  • Een kritische blik van buitenaf door ervaren experts. Een vooringenomen blik van een organisatie wordt onderbouwd weerlegt;)

Wat krijg je?

  • Een Brand Identity Framework. In één oogopslag is duidelijk voor alle betrokkenen binnen jouw bedrijf wat de ingrediënten zijn waarmee je voor de dienst of het product de markt op kan.

Meer weten over de mogelijkheden van een Pressure Cooker of zelf een sessie aanvragen?

Neem contact op