Hoe content- en online marketing elkaar kunnen versterken

Vraag je een online marketeer en een contentmarketeer advies over het schrijven van een blog, dan is de kans groot dat je compleet tegenovergestelde tips krijgt. De een is gericht op de effectiviteit van jouw verhaal en de ander zal de focus leggen op het vertellen van je verhaal. Which way to go? Lees in deze blog hoe beide werelden naast elkaar kunnen bestaan.

Of, klik hier om te zien hoe wij online marketing en contentmarketing in de praktijk brengen.

Zo’n berichtje op social media die je in alle eenvoud totaal op het verkeerde been zet; hou jij er ook zo van? Als marketeers zijn wij bij FIZZ | Digital Agency er natuurlijk dol op. Laatst viel ons oog op een briljante post in deze categorie. Op LinkedIn vertelde een vader in een berichtje van een paar regels over z’n zesjarige dochtertje die thuiskwam met een schoolwerkje over taalbegrip. Op een vel papier stonden aan de linkerkant een aantal losse woorden geformuleerd. Aan de rechterkant was er ruimte gemaakt om met het woord een zin te maken. Het meisje had ijverig haar best gedaan op een aantal zinnen. Waaronder eentje met het woord kool. Papa zit in de kool staat er in keurig aan elkaar geschreven letters te lezen. Een knap staaltje taalinterpretatie. Want, wij grote mensen hadden er natuurlijk nog nooit zo bij stilgestaan, maar de groente kool heeft wel degelijk dezelfde uitspraak als het Engelse woord call. Dit grappige berichtje laat mooi zien hoe snel onze taal zich ontwikkelt. Het woord call is in 2020 in no time onderdeel van ons vocabulaire – en ons zoekgedrag - geworden en is vermoedelijk ook een blijvertje. Maar daarnaast legt dit berichtje ook weergaloos bloot waar het in onze dagelijkse manier van communiceren vaak verkeerd gaat: Bij de interpretatie van een bericht.

Spelhulp

Waarom wij bloggen

De blog is inmiddels uitgegroeid tot een basisingrediënt van iedere website. Want, we hebben - naast het verkopen van onze producten en diensten, de Over Ons bedrijfspagina en de contactmogelijkheid – allemaal een heleboel te vertellen. Over ontwikkelingen in ons vak, over onze drijfveren, over onze plannen en over onze ambities. Bedrijven en organisaties die veel in de pen klimmen doen dat vaak vanuit de volgende doelstellingen:

  • Vergroten van de naamsbekendheid
  • Vergroten van het bereik
  • Vergroten van de eigen autoriteitswaarde
  • Contact maken en houden met je publiek
  • Werven van nieuwe werknemers

Bloggen versterkt je online autoriteitswaarde

Wanneer we een blog schrijven, willen we ons verhaal natuurlijk zo goed mogelijk vertellen. Dat wil zeggen: een duidelijke boodschap die foutloos geschreven is. En als het even kan, in een enigszins aantrekkelijke vorm. Deze manier waarop je je tekst presenteert - je tone of voice - hangt als het goed is sterk samen met jouw bedrijfsidentiteit en jouw doelgroep. Ben jij bijvoorbeeld een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht? Dan zullen lezers in jou vooral een stukje betrouwbaarheid zoeken. Dit uit zich over het algemeen in een formele, zakelijke toon. Op basis daarvan zal je een bepaalde autoriteitswaarde toegekend krijgen. Daarbij gaan wij uit van de mensen die jouw blog online gevonden hebben.

Google leest mee

Voor het daadwerkelijk proces van het vinden, speelt Google voor jouw blog een belangrijke rol. Google is namelijk je eerste lezer. Met behulp van hun talloze robots die het hele internet afstruinen, indexeert Google alle woorden die er online te vinden zijn. Google vindt het leuk als jij blogt, want dit betekent dat jij meer pagina’s op je website hebt waar je op gevonden kan worden. Er valt meer te indexeren. Omdat Google het navigatiesysteem van ons zoekgedrag is, is het belangrijk om de woorden die jij gebruikt te laten matchen met de woorden waar wij op zoeken. Wanneer wij iets willen lezen over arbeidsrecht kan het heel goed zijn dat een groot deel van ons daarvoor zoekt op andere woorden of omschrijvingen gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omschrijvingen als: Rechten voor werknemers of Wat zijn mijn rechten als ik werk? Het is zelfs goed mogelijk dat er meer gezocht wordt op arbeids recht, als twee woorden geschreven. Dit komt, omdat we sinds de komst van het internet ons steeds meer de Engelse manier van spellen en schrijven eigen hebben gemaakt. Een woord als accountmanager wordt bijvoorbeeld in een Engelse variant account manager. En, omdat we niet allemaal het Groene Boekje van de Nederlandse taal van binnen en buiten kennen, leren de meesten van ons taal door visuele herkenning: De schrijfwijze die je het meest voorbij ziet komen in teksten, neem je over.

Creatief met zoekwoord

Een online marketeer zal bij het inzetten van blogs je altijd wijzen op de werking van bovenstaande mechanismes. En terecht. Uiteindelijk wil jij met je blog natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken en die kans is nou eenmaal groter als je woorden gebruikt die aansluiten bij zoekgedrag. Maar tegelijkertijd wil je natuurlijk ook jouw eigen geluid laten horen en werken aan jouw merkwaarde. En laten we eerlijk zijn: online zoekgedrag gaat per definitie over massa en is dus eigenlijk nooit origineel. Voor alle creatievelingen die het plezier in het schrijven van een blog juist halen uit het etaleren van vernuftige taalvondsten is er goed nieuws: Gelukkig kunnen de wereld van saaie zoekwoorden en creatieve content ook naast elkaar bestaan. Lees hieronder een rijtje tips die jou helpen om je creativiteit samen te laten gaan met het bereiken van je online doelstellingen:

  • Doe regelmatig een zoekwoordenonderzoek I

    Maak van een nood een deugd en beschouw online zoekgedrag als het startpunt van jouw blogs. Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in het online zoekgedrag binnen jouw aandachtsgebied. Ben jij bijvoorbeeld makelaar? Dan kan het online zoekgedrag in de afgelopen jaren best wel eens gericht zijn op duurzaam of energieneutraal wonen. Weet jij door een zoekwoordenonderzoek dat daar veel zoekvolume op zit? Dan kun je deze expertise van online marketing – inzicht in online data – gebruiken als uitgangspunt en de onderwerpen van jouw blog hierop afstemmen.

  • Doe regelmatig een zoekwoordenonderzoek II

    Wees je ervan bewust dat ons zoekgedrag ook verandert. Dat gebeurt aan de hand van trends, maar natuurlijk ook door gebeurtenissen die veel impact hebben – Hallo corona! - en onze informatiebehoefte veranderen. Wist jij dat Google ieder jaar een Year in Search publiceert? De vergelijking van een aantal kalenderjaren laat goed zien hoe de maatschappij zich online in zoekwoorden beweegt.

  • Twist and turn

    In het hierboven genoemde Year of Search kwam onder meer naar voren dat er in 2019 veel online gezocht werd naar het woord helden. In de bijgevoegde video kun je mooi zien dat heldendom op verschillende manieren tot uitdrukking komt. Je kan een zoekwoord dus ook voorzien van een creatieve invalshoek. Zie het online zoekgedrag daarom als de grondverf van je blog. Je kan er niet omheen, maar je kan er daarna wel een leuker kleurtje overheen verven.

  • Titels tellen het meest

    Zorg er daarnaast in ieder geval voor dat de woorden die worden gebruikt in zoekgedrag, terugkomen in de blikvangers van je tekst. Dus met name in titels en tussenkopjes. Die zijn het belangrijkste. In je alinea’s mag je dus best een beetje los gaan.

Ben jij geïnspireerd door deze column en wil je graag met jouw blog aan de slag? Dan heb je goede timing, want trendwatchers voorspellen dat contentmarketing volgend jaar een grote vlucht neemt. Of misschien is het wel content marketing, als twee woorden geschreven. In ieder geval, neem je gauw contact met ons op?