De corona eyeopeners voor marketing-communicatie

Hoewel er de komende tijd nog heel veel onzeker is, staat een ding als een paal boven water: Corona heeft een blijvende impact op ons leven. Die impact heeft niet in alle opzichten een negatieve uitwerking. Op het moment dat de omstandigheden ons dwongen om op een andere manier naar onze handel en wandel te kijken, kwamen er ook een aantal mooie nieuwe inzichten bovendrijven. Voor ons vakgebied zetten we er een paar op een rijtje waar we blij van werden.

  1. De digitale transformatie in overdrive

    Ja, we hadden er vaag wel eens over gehoord: De mogelijkheid om een afspraak online te laten verlopen. Maar laten we eerlijk zijn, voor de meesten van ons waren Teams, Zoom, Google Hangout en Google Meet voor de komst van corona nou niet bepaald dagelijkse kost. Nu kan niemand het zich meer veroorloven om niet aan te haken bij de digitale transformatie. Inmiddels weten we elkaar online feilloos te vinden en komen we zelfs tot de conclusie dat online afspreken zo z’n voordelen heeft. Van praktisch - in de winter wat langer in je pyjama kunnen rondhangen, in ieder geval from the waist down - tot inhoudelijk - geen onderonsjes meer tijdens vergaderingen. Zelfs ondernemers uit conservatievere sectoren onderzoeken volop hoe ze hun online businessmogelijkheden maximaal kunnen benutten.

    Maar ook business to business draait de digitale transformatie op volle toeren. Waar het aanbieden van producten al langer online aantrekkelijk was, volgen nu ook de diensten in rap tempo. Bedrijven die bijvoorbeeld gericht zijn op coaching en particulier onderwijs maken nu ook massaal de switch naar online. Cursussen worden aangeboden als E-learnings in online omgevingen die toegankelijk zijn via persoonlijke inlogs. Het lesmateriaal hoeft maar een keer op video te worden opgenomen, de cursist kan aan de slag op een moment dat hem of haar uitkomt en vragen worden beantwoord via een online meeting of via de mail. Naast de voordelen voor de maatschappij - minder verkeer op de weg, dus minder vervuiling - kun jij als ondernemer je tijd efficiënter indelen en van je website in zeer letterlijke zin je bron van inkomsten maken.

    Op het gebied van verkoop is er niks meer te verzinnen wat niet online kan. Ja, behalve dan persoonlijke documenten zoals je rijbewijs en je paspoort. Maar afgezien daarvan heb je geen reden meer om niet online aan te haken.

  2. Hybride event als The Next Best Thing

    Hoewel we voor onze collega’s in de evenementensector ook hopen op een mooie comeback van de evenementenindustrie zoals die was, voorspellen we dat het hybride event een blijvertje is. Het ‘wat’ event?! Hybride, oftewel: combinatie of tussenvorm. In 2020 zagen we compleet nieuwe bedrijven uit de grond schieten die hybride events aanboden. Bij een hybride event is er maar een handjevol mensen op het event zelf aanwezig. Zij bieden het programma aan via een online livestream waar deelnemers zich - uiteraard! - ook online voor kunnen inschrijven. Dit kan zelfs worden opgedeeld in een hoofdprogramma en specifieke workshops of vragenuurtjes in zogenoemde break-out rooms. Vind je deze vorm toch iets te kil en afstandelijk? Gebruik dan het budget dat je uitspaart van de zaalhuur en de ontvangst voor een persoonlijk brievenbuspakketje met iets lekkers bij de koffie of thee voor al je deelnemers. Goed voor de saamhorigheid!

    Niet alle events lenen zich even goed voor een hybride vorm. Bij sommige concepten ligt de kracht en de charme juist opgesloten in de spontane ontmoeting tijdens het event zelf. Maar bijvoorbeeld in de categorie ledenvergadering of (gemeentelijke) informatiebijeenkomst biedt het hybride event ook in een post-corona tijdperk uitkomst. Ook voor deze ontwikkeling gelden een daling van de verkeersdrukte en tijdwinst als de belangrijkste pluspunten.

    Hybride event Gemeente Zwolle
    Hybride event Gemeente Zwolle over structuurplan nieuwbouwwijk De Tippe met bijna 300 ingelogde deelnemers
  3. Online communiceren en contentmarketing nemen een grote vlucht

    Oké toegegeven, dit past natuurlijk precies in ons straatje - we zijn een beetje biased - maar we zien wel degelijk een trend waarbij er volop gezocht wordt naar een ideale manier van zakelijk communiceren anno nu. Online communiceren gaat niet alleen over werkoverleggen en zakelijke afspraken. Als bedrijf of organisatie wil je continu van alles delen met je klanten of je eigen medewerkers. Van nieuwsvoorziening tot inspiratiesessies: Het kan allemaal online. Wij zagen in 2020 veel bedrijven en organisaties hun vrijgekomen budget voor netwerkbijeenkomsten of teamuitjes spenderen aan de inrichting van eigen opnamestudio’s. Er werd volop geëxperimenteerd met podcasts, vlogs en zelfs met eigen journaals. Ook voor deze ontwikkeling geldt, we wisten allemaal heus wel dat het bestond, maar het was voorheen binnen de meeste ondernemingen toch vooral de hobby van die ene collega die er in zijn of haar vrije tijd ook veel bezig was. Veel bedrijven hebben inmiddels de smaak te pakken en ontwikkelen met tips of workshops van bedrijven zoals wij of The Post een heel eigen geluid.

    Lees hier meer over podcasts en hoe onze collega’s van The Post daarin te werk gaan.

  4. Social media worden steeds meer podia voor maatschappelijk debat

    Kun jij je dit moment nog herinneren?

    Begin januari gaf YouTuber Nikkie Tutorials met haar coming out als transgender het startschot voor een jaar waarin social media zich steeds meer zouden ontpoppen als podia voor het maatschappelijk debat. Ga maar na: Black Lives Matter, het Zwarte Pietendebat en de discussies rondom de coronamaatregelen: Ze werden allemaal uitvoering online besproken. Iedereen heeft een mening en die mag - en kan - gehoord worden. Op Twitter en Facebook zag je al langer dat dat volop gebeurde. Maar met name Instagram en was voorheen toch vooral kanalen voor onschuldige make-up tutorials. En ook zij staan nu voor steeds meer. De in 2020 Bekende Nederlander geworden IC-arts Diederik Gommers tikt inmiddels bijna 400.000 volgers aan op Instagram en gebruikt het kanaal om zijn niet altijd even makkelijke boodschap te combineren met luchtige kiekjes die ook een andere kant van hem laten zien.

    IC-arts Diederik Gommers
    IC-arts Diederik Gommers werd in 2020 ook influencer

    Het gaat ook wel eens mis, want niet alleen een mening geven gaat makkelijk via social media; iemand beschuldigen gaat ook makkelijk. En de verspreiding gaat razendsnel. We zagen veel reputaties beschadigd raken. Want, we willen niet alleen snel onze mening geven, we zijn ook niet te beroerd om snel met iemand af te rekenen. Vooral voor influencers met een groot bereik is het soms dansen op een dun koord. Onder meer model Doutzen Kroes en artiest Famke Louise gingen het schip in. Bovendien ontstaan er nieuwe dilemma’s vanwege de dunne lijn tussen de vrijheid van meningsuiting en een loopje nemen met de waarheid. Tegen het eind van 2020 zagen we steeds vaker techgiganten optreden als online moraalridders - kom er maar in Amerikaanse Verkiezingen. De discussie rondom online gedragsregels zal alleen maar toenemen en de grote hamvraag daarbij wordt: Wie bepaalt wat wel en niet mag?

    Social media blijven voor bedrijven een aantrekkelijke manier om te communiceren met hun publiek. De kosten zijn laag en de mogelijkheden eindeloos. Maar het succes van een social media kanaal staat of valt wel met het persoonlijke gezicht van het platform. Via social media willen we toch vooral een inkijkje in het leven van een ander. Communiceren vanuit een bedrijfsnaam voelt voor mensen niet authentiek genoeg. Geef je er echter op een goede manier invulling aan, dan kan je er veel winst uithalen. Een goed voorbeeld hiervan is Jan-Willem Schut die van Politie Nederland de vrijheid krijgt om zijn vak te promoten. En iets dichter bij huis voor FIZZ zijn wij ook fan van het online onderwijsfenomeen Meester Sander die zijn vakgenoten inspireert op het gebied van digitale mogelijkheden in de klas en de toffe wereld van het buitenonderwijs.

De rode draad voor marketingcommunicatie in 2021

  • Authenticiteit en betrouwbaarheid

    Probeer oprecht te zijn - het liefst zelfs een beetje origineel - en wees ook eerlijk.

  • Het commercieel inzetten van online kennisdelen, zoals via webinars en E-learnings

    De kosten zijn relatief laag, de opbrengsten zijn in potentie hoog. Bovendien is deze manier van kennis aanbieden toegankelijker voor met een fysieke handicap of verminderde mobiliteit.

  • Verbinding

    Toen we allemaal meer - letterlijke - afstand van elkaar moesten nemen kwamen er ook achter hoe belangrijk we het vinden om met elkaar in contact te staan. Bovendien is de coronacrisis een fenomeen wat we met z’n allen meemaken. Er was weinig ruimte voor de individualistische gedachte. We waren ineens allemaal onderdeel van een collectief.

  • Bewust ondernemen

    Want wat hebben we met z’n allen veel tijd gehad om na te denken. Over wat we nou eigenlijk echt willen in het leven en met ons bedrijf of onze organisatie. De vruchten daarvan gaan we in 2021 plukken.

Ook aan de slag met nieuwe inzichten? Klik dan hier