Startups.

Zelden wordt een idee voor een startup begeleidt met de kreet: “Eureka, ik heb een merk of organisatie bedacht!” De meesten letten op het eerste wonder van het briljante idee en niet op het tweede wonder. Namelijk de transformatie van een idee naar een merk of een organisatie. Het wonder dat het tot iets maakt. Iets levends, iets wat groeien kan. Zonder klanten, doelgroepen en markten bestaat een merk of organisatie niet, behalve als een geregistreerd gegeven. Zonder reputatie, zonder volgers, zonder publiek kan het niet uniek zijn, verovert het geen plekje in het hoofd en het hart, anders dan die van de bedenkers zelf. De wereld van merken en organisaties is dan keihard: dan besta je niet. Doelgroepen willen mee kunnen doen. Dan pas is het een merk of een organisatie. Een idee is van jezelf, een merk of organisatie is van iedereen.

Natuurlijk vraagt het veel energie en focus en is het razendknap om een idee te hebben. Alleen de begrijpelijke verliefdheid op het idee, maakt de meest essentiële dingen soms maar bijzaak. De kennis en ook vaak het geld ontbreekt om het idee verder te brengen. Men beseft niet dat die eerste fase slechts 10% is als topje van de ijsberg. Ieder idee heeft ook juist 90% aan mensen, middelen en marketing nodig. Het is daarom ook niet vreemd dat veel succesvolle initiatieven beginnen bij een markt die er al is. Bij doelgroepen die zijn te beschrijven, bij data-analyses, bij klantprofielen en buyer persona’s. Actuele informatie, gesprekken met potentiële klanten en een paar onderbouwde aannames kan de eerste contouren van de startup al beter schetsen.

Hoe laat het idee zich omarmen door doelgroepen? (Strategie)
Welke naam en uitstraling zet het idee direct op de juiste plek in de markt? (Naming en Branding)
Wat word je unieke plekje in het brein van de doelgroepen? (Positionering)
Welke belofte past bij de behoeftevervulling van je doelgroepen? (Propositie)
Hoe verzamel je en enthousiasmeer je mensen rondom je idee? (Interne communicatie, Employer Branding)
Hoe richt je de communicatie met doelgroepen effectief in? (Marketingcommunicatie online en offline)
Welke verhalen bouwen mee aan de reputatie? (Contentcreatie -en distributie)

Wij onderschatten beslist niet de intuïtie en het lef achter een goed idee. Wat dat betreft zijn wij voor een deel van hetzelfde laken en pak. Maar, als organisatie zijn wij wel toegerust en ingericht om doelgroepen te vinden en erbij te betrekken. Dat doen wij en gestructureerd en creatief. Wij zijn merkenbouwers en bouwen merken organisaties op de betrokkenheid van doelgroepen, klanten en publiek. Dat is voor de startup en ook voor ons, ons aller bestaansrecht. Zullen we dan maar samen starten?

Bring out the wonder in your brand.

Heb je vragen of wil je meer weten?
Wij helpen je graag verder.

We vinden het leuk als je ons belt. Ben jij niet zo’n beller, maar wel een fan van formulieren? Vul dan je gegevens hier in en wij nemen contact met jou op.