Introducties van een nieuw product of dienst
Nieuwe product en- dienstintroducties zijn eigenlijk ‘kleine’ transities voor een merk. Creativiteit is nodig om deze introducties goed te laten landen bij de doelgroepen. Naast goed onderbouwde marktanalyses en doelgroeponderzoeken, weet creativiteit een doelgroep te raken. Er moet namelijk verbinding worden gelegd om zo een relatie op te bouwen.
De weg naar succes voor een introductie is redelijk uit te stippelen. We weten steeds beter de boodschap bij de juiste persoon te krijgen. Maar betekent het dan ook dat er gelijk de koop wordt gedaan? Meestal wordt dit gedaan op emotionele gronden.
Marketingvragen:
- Strategie. Hoe wordt een nieuw product of dienst kansrijk?
- Branding. Hoe zetten wij met een nieuwe naam en uitstraling het precies midden in de doelgroep?
- Positionering. Wat wordt de onderscheidende positie in de markt?
- Propositie. Welke belofte doen we aan onze doelgroepen?
- Interne communicatie Hoe nemen we de interne organisatie mee?
- Introductiecampagne. Hoe en waar introduceren wij het in de markt?
- Marketing en communicatie. Hoe willen we nu dat de markt de introductie ervaart?
- Contentcreatie- en distributie. Wat worden de verhalen die de reputatie opbouwen?