Klant aan het woord: Drentse Onderneming van het Jaar

“FIZZ helpt ons een hybride event planmatig aan te vliegen.”

Of je nu behoefte hebt aan een duidelijke richting voor je bedrijf, een nieuwe corporate identity of je online aanwezigheid wil verbeteren; FIZZ helpt al ruim 20 jaar bij dit soort marketing- en communicatievraagstukken. Een persoonlijke benadering staat centraal in de samenwerking met de klant. Maar het is niet alleen FIZZ die de samenwerking tot een succes maakt, het zijn de klanten die ieder op hun eigen manier zichzelf zijn en hun vraagstukken delen. In deze blog gaan we in gesprek met Martin Schoonheim, voorzitter van Drentse Onderneming van het Jaar. Wat vindt hij van onze samenwerking? En wat hebben wij voor elkaar kunnen betekenen?

Ondersteuning in de breedte

De Drentse Onderneming van het Jaar is een juryprijs die jaarlijks wordt uitgereikt om bewondering en waardering te tonen voor uniek Drents Ondernemerschap. In het voorjaar worden bedrijven aangemeld die in aanmerking kunnen komen voor de prijs. Waarna er in het najaar 10 genomineerden worden gekozen die hun onderneming tegenover de jury mogen pitchen. Uiteindelijk gaan de drie beste bedrijven door naar de finale. De genomineerden worden gekozen op basis van verschillende onderwerpen; goed ondernemerschap en bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid in Drenthe.

De samenwerking tussen FIZZ en DOVHJ kwam begin 2020 tot stand, toen de plannen voor de evenementen van dat jaar gemaakt werden. Martin Schoonheim, voorzitter van DOVHJ: “De belangrijkste redenen dat we de samenwerking met FIZZ zijn aangegaan, zijn de twee events die we jaarlijks organiseren, namelijk de nominatie en de finale. We zijn opzoek gegaan naar regionale partijen die ons bij deze events kunnen ondersteunen. Uiteindelijk hebben we voor FIZZ gekozen, omdat zij in de breedte werken; ze focussen zich niet alleen op de events, maar ook op de communicatie. In samenwerking met contentmarketingbureau The Post biedt dat mogelijkheden. We vinden het belangrijk om een partner te hebben die krachtig is in concept en productie, en ons in de breedte kan ondersteunen.”

Martin Schoonheim

Martin Schoonheim: “We vinden het belangrijk een partner te hebben die krachtig is in concept en productie, en ons in de breedte kan ondersteunen.”

De communicatiestrategie

FIZZ werkt vanuit een communicatiestrategie waarin zowel online- als offlinecommunicatie aan bod komen. Een hybride event is een middel om deze strategie neer te zetten. Ook in de samenwerking met DOVHJ is er vooraf een duidelijk plan ontwikkeld. Martin: “Wat FIZZ goed doet, is proberen zo goed mogelijk te begrijpen wat we met de prijs die wij uitreiken, willen behalen. Ze begrijpen waarom we dingen op een bepaalde manier doen, en helpen ons het publiek te bereiken. Op die manier zijn ze in staat om een goede strategie neer te zetten; en dat uiteindelijk door te vertalen naar een event”.

Vanuit die strategie is er nagedacht over een overkoepelend thema dat in alle communicatie-uitingen omtrent de DOVHJ 2020 centraal staat. Martin: “De DOVHJ staat voor Drenthe, en voor de stimulering van het ondernemerschap in de provincie. Bij Drentse ondernemerschap komt de bevlogenheid vanuit het hart van de ondernemer. Vandaar dat FIZZ heeft meegedacht in het thema van de komende finale, namelijk: ‘recht vanuit het hart van de ondernemend Drenthe. Een thema dat mooi past bij de huidige strategie.”

Een hybride event

Vanwege COVID-19 was het afgelopen jaar niet mogelijk om de evenementen van DOVHJ live te organiseren. Martin: “Vanuit de huidige maatregelen mogen er niet veel mensen bij elkaar komen. Daarom hebben we gekozen voor een hybride event; een event met een beperkt aantal mensen in de zaal, en de rest van het publiek online. We hebben besloten dat we met voor de finale van de DOVHJ volledig digitaal gaan. FIZZ ondersteunt ons hierin. Met zicht op de finale hebben we lessen getrokken uit het digitale event dat we voor de nominaties hebben georganiseerd. Waar we tijdens de nominaties voorzichtig zijn geweest in het promoten van het event, willen we het bij de finale grootser aanpakken. We willen ons bereik vergroten en de community rondom de genomineerden aanspreken. Dit doen we door ons verhaal breed in het publiek uit te zetten.”

Meedenkend en vernieuwend

De eerste finaleavond van de DOVHJ, in samenwerking met FIZZ, is bijna. Toch kan er volgens Martin al van een goede samenwerking worden gesproken. Martin: “De samenwerking met FIZZ zou ik omschrijven als constructief, meedenkend en vernieuwend. FIZZ helpt ons een hybride event planmatig aan te vliegen. Dit doen ze door bij te dragen aan de planning en organisatie van het event. Daarnaast zijn ze meedenkend doordat ze écht focussen op wat wij willen, en van hieruit met input en ideeën komen. Bij DOVHJ zien we het realiseren van een event niet als een soloactie; we werken met partners die een bijdrage willen leveren en mee willen werken om het evenement steeds beter te maken. Zo ook FIZZ, zij zijn vernieuwend in het organiseren en blinken hierin uit.”

Samen resultaten boeken

DOVHJ is erg blij met de samenwerking met FIZZ. Deze zal zich dan ook de komende jaren verder ontwikkelen. Martin: “Als voorzitter van de DOVHJ geloof ik in langdurige samenwerkingen. Als je langer met elkaar werkt, begrijp je elkaar beter en weet je waar je kunt verbeteren. Wat betreft de samenwerking met FIZZ hebben we vooraf ingezet op een periode van drie tot vijf jaar, om in die periode samen te ontwikkelen en resultaten te boeken. Het zou gaaf zijn als de rest van Nederland denkt; wat ze daar doen, willen wij ook! Wij willen ons enthousiasme en professionaliteit uitstralen naar ondernemers die meedoen, en partners die meewerken. Zo kunnen we met FIZZ ook de volgende edities tot een groot succes maken; van 400 mensen in de zaal naar duizenden online toeschouwers.“