Over formats (deel 3)

Sinds begin mei werken wij samen met The Post. Daar heb je hier al veel over kunnen lezen, onder andere dat The Post (uit Zwolle) gespecialiseerd is in contentmarketing.

En daarvoor hebben ze een geheel eigen methode, ontwikkeld door Carlijn Postma, founder van The Post. Bingemarketing, heet die methode. In drie delen gaan we je bijpraten over deze vorm van contentmarketing. Dit is deel 3. Deel 1, de basis, kun je hier teruglezen en deel 2, over de publieksreis, vind je hier.

Een onmisbaar onderdeel van bingemarketing zijn de formats: een uniek, vast en terugkerend sjabloon waarbinnen de inhoud telkens wisselt. De bekendste formats zijn die van televisieprogramma’s. Denk bijvoorbeeld aan Ik Vertrek: je volgt een stel dat naar het buitenland gaat en daarbij allerlei tegenslagen ontmoet (het kasteel blijkt een bouwval met een lek dak, de burgemeester spreekt alleen Frans en zij niet en het geld is op) bij het naleven van hun droom.

Structuur en herkenbaarheid

Ook de formats van bijvoorbeeld Holland’s got talent, First Dates en de Rekenkamer kent iedereen. Je weet wat er ongeveer gaat gebeuren en in welke volgorde, maar de inhoud is nog een verrassing. Dat is fijn, want publiek heeft behoefte aan structuur en herkenbaarheid. Formats voor video en televisie zijn direct herkenbaar, maar ook voor print, social en online content zijn formats een heldere manier van werken.

Hoeveel formats?

Uit je ingevulde publieksreis haal je voor welke categorieën je een format nodig hebt. Dat hoeft niet voor iedere stap van de reis. In de praktijk blijkt dat het vooral belangrijk is om goede formats te hebben bij de triggers en de weerstanden van je publiek. Daar moet je je publiek overtuigen. En ook belangrijk bij het bedenken van formats: zorg dat je voldoende onderwerpen hebt om je formats mee te vullen, want een reeks afleveringen in één format is een serie. Door je onderwerpen te verspreiden over de afleveringen, zorg je dat het format tijd heeft om zich te ontwikkelen en het publiek tijd om zich te herkennen.

Formats maken het makkelijker

Denk je nu: ‘goh, wat ingewikkeld, ik vind het al lastig genoeg om 1 blog te bedenken, laat staan een hele reeks’? Bedenk dan dat je het jezelf eigenlijk alleen maar makkelijker maakt met formats. Je creëert als het ware een invuloefening voor je merk. De grove lijnen staan al, je hoeft alleen nog maar de inhoud in te vullen. Mooie voorbeelden zijn contentformats zijn bijvoorbeeld de IKEA woonfrustratie, de blogreeks De Eerste door FBTO (gemaakt door The Post) en de Goedmaker van Bol.com. Het publiek weet wat ze kan verwachten, aan het merk ‘slechts’ de taak om er een mooie invulling bij te zoeken.

En heb je een keer een onderwerp dat echt niet in een format past? Dan maak je gewoon een special ;-)

Dit was de laatste aflevering in de serie bingemarketing. Wil je meer weten over de samenwerking tussen FIZZ en The Post en wat we voor jou kunnen betekenen? Bel dan even met Jeroen.