Over bingemarketing (deel 1)

Sinds begin mei werken wij samen met The Post. Daar heb je hier al veel over kunnen lezen, onder andere dat The Post (uit Zwolle) gespecialiseerd is in contentmarketing.

En daarvoor hebben ze een geheel eigen methode, ontwikkeld door Carlijn Postma, founder van The Post. Bingemarketing, heet die methode. In drie delen gaan we je bijpraten over deze vorm van contentmarketing. Pak de popcorn er vooral bij.

We beginnen met een voorbeeld dat iedereen kent: de licht verwijtende ‘ben je er nog?’-melding van Netflix als je al een paar uur vastgezogen zit aan je scherm. “Ja Netflix, ik ben er nog. Judge me niet.” En hup, door met de volgende aflevering van je favoriete serie. Seriemakers zijn dé uitblinkers als het gaat om het creëren van verslavende content. En daardoor bingewatchen we heel wat af. Aflevering na aflevering, seizoen na seizoen. Wat kunnen marketeers daarvan leren?

Een heleboel, vindt Carlijn Postma. En daarom ontwikkelde ze de methodiek bingemarketing. Bingemarketing betekent dat je je verhaal vertelt in de vorm van een ijzersterke serie, waarbij je van elke uiting een aflevering maakt voor je publiek. Dat kan in video, maar ook in een geschreven interview of podcast. Het gaat erom dat je relevante content deelt, op het juiste moment en via de juiste kanalen. Kortom: je verhaal is zo goed, relevant en aanstekelijk, dat het publiek jóu opzoekt in plaats van andersom.

Hoe doe je dat? Daarvoor kijkt The Post naar de wereld van seriemakers. Een eerste belangrijke troef is de cliffhanger: de aflevering eindigt op een moment waarop de spanning het hoogst is. Dat geeft een onbevredigd gevoel: je móet weten hoe het afloopt. Mensen hebben namelijk behoefte aan een rond verhaal. Dus kijk je ook de volgende aflevering. Daarom maakt The Post het liefst meerdere teksten, podcasts of video’s; een serie. Zo geef je je publiek de ruimte en de mogelijkheid om langzaam maar zeker meer vertrouwen in je merk te krijgen en steeds meer onderwerpen te consumeren.

Kortom: bingemarketing is een duurzame marketingstrategie waarmee je door de inzet van seriecontent, gebaseerd op de gezamenlijke interesses van jouw publiek en je merk, bouwt aan een langetermijnrelatie met je publiek. Zo krijg je het vertrouwen en leg je de basis voor het realiseren van je marketingdoelen. In de volgende blog leer je hóe The Post dat doet en wat dat te maken heeft met Finding Nemo… (dat was een cliffhanger, maar dat begreep je al).