Third party cookies verdwijnen in 2022. Wat nu?
Cookie erbij? Wij vinden cookies lekker! Jij ook? We zijn er inmiddels aan gewend dat we bij ieder websitebezoek wel een cookiemelding krijgen. En eerlijk is eerlijk, de meeste websites proberen met een knipoog nog iets leuks van de verplichte AVG-melding te maken. Maar een nieuwe cookie revolutie is aanstaande. De third party cookies gaan namelijk in 2022 verdwijnen. Lees snel verder wat dit betekent voor jou en voor de wereld van online marketing.
Een cookie in ieder hoekie
Ben jij zo iemand die de cookiemelding meteen wegklikt en er eigenlijk verder geen acht op slaat? Dan ben je niet de enige. Zodra we online gaan, krijgen we de cookies in massa’s aangeboden. Maar waar zijn ze eigenlijk ook alweer voor? We beginnen even met een kleine opfriscursus. Let op: Cookies zijn kleine tekstbestanden die op een apparaat worden geplaatst om gegevens te onthouden. Cookies komen in twee verschillende smaken: functionele cookies en niet-functionele cookies. Functionele cookies zijn cookies die worden gezien als noodzakelijk om een website goed te laten functioneren en om het gebruik en beheer van een website mogelijk te maken. Voor dit type cookies hoeft een website eigenaar geen toestemming te vragen aan een websitebezoeker. De data kan worden verzameld in een programma zoals Google Analytics. Dit vertegenwoordigt grote waarde voor een website eigenaar, omdat het inzicht verschaft in relevante gegevens. Zoals via welke kanalen bezoekers op de website terechtkomen en welke interacties de gebruiker met de website heeft over een langere tijd.
Third Party Cookies
Er zijn ook cookies die niet noodzakelijk, maar wel heel waardevol zijn. Dit zijn de niet-functionele cookies. Omdat deze wel meerwaarde kunnen bieden, kan een websitebezoeker hier zelf kiezen of hij of zij hier wel of geen gebruik van wil maken. Deze cookies worden geplaatst door derde partijen – bedrijven - die niet direct betrokken zijn met de website die iemand bezoekt. Ze worden daarom ook wel third party cookies genoemd en ze hebben als doel om informatie over gebruikers te verzamelen en daarmee gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Een cookie van andermans deeg
Voor derde partijen – denk hierbij bijvoorbeeld aan onder advertentieplatforms - is zo’n cookie natuurlijk enorm interessant. Indien het anonieme cookie-ID voor eenzelfde gebruiker ook consistent blijft over verschillende domeinen, kunnen gebruikers uit hun eigen platform gelinkt worden aan gebruikers - en daarmee gedrag - op externe domeinen. Bijvoorbeeld om conversies aan campagne clicks toe te kennen via een tool zoals Google Ads. Ook kun je gebruikers terugvinden op websites buiten het platform - retargeting - en gedrag van gebruikers in kaart brengen over verschillende domeinen. Dit laatste liep op een gegeven moment zo uit de hand, dat platformen data gingen combineren en verkopen. Er werden soms stiekem extra cookies geplaatst en gebruikersdata werd verspreid zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte was. Sinds mei 2018 heeft de Algemene Verordening Gegevensbescherming Wet ervoor gezorgd dat de consument meer inzicht en grip heeft op dataverzameling en op voorhand zelfs toestemming moet verlenen. Ook dient de dataverzameling een duidelijk doel te hebben en moet deze worden toegelicht aan de consument. Daarnaast heeft Google nu ook een aantal updates geïntroduceerd waarbij first en third party cookies kunnen worden onderscheiden en zo verwijderd kunnen worden. First party cookies zullen nog steeds beschikbaar zijn.
First Party Cookies en Contextual targeting
Inmiddels worden er al alternatieve methoden uitgebreid of ontwikkeld die – na toestemming van de websitebezoeker – een goed alternatief zijn voor third-party cookies. Zo verschijnen er langzamerhand meer ingangen om gebruikers en events vanuit je first-party databronnen te matchen aan gebruikers, buiten third-party cookies om. Zowel Google als Facebook hebben al een functionaliteit gelanceerd die het externe-ID aan gebruikers kan koppelen. Naast deze optie is het ook mogelijk om campagnes te activeren en bij te sturen op first-party data. Zo kan je bijvoorbeeld offline conversies toevoegen en deze meenemen in de biedstrategieën of sturen op marge via Facebook of Google Ads. Daarnaast is contextual targeting een interessante manier om jouw doelgroep te kunnen bereiken. Dit is een methode van adverteren gebaseerd op de inhoud van een webpagina en behoort tot één van de varianten van display advertising.
Praktische tips
Er gaat veel veranderen, maar dit proces zal heel geleidelijk verlopen. Het is wel verstandig om ervoor te zorgen dat je cookiemelding AVG proof is. De simpele constructie “Browse je verder, dan accepteer je automatisch alles” is namelijk in strijd met de wetgeving verklaard en er moet expliciete toestemming worden verleend. Gebruik je Facebook advertising? Overweeg dan de Conversions API, want deze gebruikt geen cookies. Dit is een handig Facebook Business-hulpmiddel waarmee je belangrijke webgebeurtenissen en offline gebeurtenissen of klantacties rechtstreeks vanaf je server met de servers van Facebook kunt delen.
Meer weten? Volg ons op social media of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van actualiteiten. Graag meteen aan de slag met je cookies? Neem dan contact op.