Personeels-tekort… Help!

Het is algemeen bekend dat je momenteel heel lastig aan personeel kan komen. De krapte op de arbeidsmarkt is zelfs zo hoog opgelopen dat er in het tweede kwartaal van 2022 in alle beroepsgroepen sprake was van een tekort aan personeel. Maar hoe los jij dit nou op binnen je bedrijf? Waar moet je beginnen? Wij geven je de handvatten om een goede wervingsstrategie op te zetten.

1. Onderscheidend idee

Je start met het creatieve concept. Hierin breng je de propositie van je organisatie in tekst en beeld in kaart die je aan je doelgroep wilt overdragen. In dit geval aan een potentiële medewerker. Het creatieve concept is de creatieve kapstok waar je als organisatie voor de langere termijn je creatieve haakjes (campagnes) onder kunt hangen. Het is belangrijk om hier een duidelijke boodschap in te verwerken met een duidelijke brand image.

2. Zorg ervoor dat je de candidate journey (sollicitantenreis) van jouw potentiële medewerker kent

Vervolgens breng je de complete ‘reis’ (inclusief alle contactmomenten met jouw organisatie) in kaart die jouw potentiële medewerker aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. De kandidaat maakt vaak in het begin van een journey al de keuze om al dan niet voor een bedrijf/functie te kiezen. Het is dus belangrijk om er bij het eerste contactmoment uit te springen, elke fase goed te begrijpen en te zorgen dat de kans op afhaken zo klein mogelijk is.

3. Richt je vacaturetekst heel specifiek op de persoon die je zoekt

Een goed geschreven vacaturetekst heeft heel veel toegevoegde waarde in je wervingsproces. Het is hierin belangrijk dat je de tekst heel specifiek richt op je doelgroep. We zijn snel geneigd om zoveel mogelijk te willen realiseren, maar dat is niet het belangrijkste doel bij een vacaturetekst. Het is vooral belangrijk wíe de vacaturetekst leest, zich aangesproken voelt en uiteindelijk op de ‘solliciteer’ link klikt. Je wilt liever dat die ene perfecte kandidaat zich aangesproken voelt, dan heel Nederland, want daar ben jij niet naar op zoek.

Zorg dat je vacaturetekst vragen beantwoordt in plaats van oproept. Maak het de kandidaat zo makkelijk mogelijk door de verwachtingen direct goed te managen en duidelijk te zijn in je tekst. Zijn er minder leuke dingen aan de functie? Benoem die dan ook, maar belangrijk is wel dat je de minder leuke dingen dan omdraait naar iets positiefs. Zo ben je eerlijk, maar laat je ook zien dat je het zo leuk mogelijk probeert te maken.

Zorg voor een duidelijke paginastructuur en verlaag eventuele drempels (vraag bijvoorbeeld geen onnodige gegevens in het sollicitatieformulier en maak het formulier niet te uitgebreid).

4. Plaats naast de vacaturepagina ook een ‘werken bij’ pagina op je website

Heb jij alleen een overzicht van openstaande vacatures op je website staan of bied je ook een werken-bij pagina aan? Een werken-bij pagina kan je als werkgever de mogelijkheid geven om meer te vertellen over jouw organisatie, waarom het zo leuk is om er te komen werken, maar ook wanneer je misschien niet zo goed past bij de organisatie.

5. Online zichtbaarheid

Heb jij je creatieve concept scherp, klopt je candidate journey, staat je website klaar en heb jij onderscheidende vacatureteksten geschreven? Dan is het nu tijd om na te denken over de distributie, oftewel de online zichtbaarheid van je vacature: welke online kanalen kan je het beste inzetten om je online zichtbaarheid te vergroten? Wij delen graag onze ervaringen.

Wij zetten doorgaans (afhankelijk van de doelgroep en de vacature) de volgende kanalen in:

  • Indeed
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Google Ads

Het verschilt per type bedrijf en doelgroep welk kanaal het best werkt voor jouw organisatie. Wel zijn er een aantal algemene trends te spotten die we vaak zien bij het promoten van vacatures: Over het algemeen hebben alle kanalen een gemiddelde click through rate (CTR) tussen de 0,75% - 1,5%. De CPC verschilt vaak wel enorm tussen LinkedIn, Google ads en Facebook/Instagram, waarbij de CPC van LinkedIn en Indeed een stuk hoger liggen (tussen €2,30 en €4,80)(voor Facebook/Instagram en Google ligt deze tussen de €0,40 en €0,80). Daar tegenover staat wel dat je op LinkedIn en Indeed hele specifieke doelgroepen kunt bereiken met je vacatures en dat de kwaliteit van de bezoekers daarmee een stuk hoger ligt.

Een goede mix van bovenstaande kanalen is dus essentieel.

Op basis van onze ervaringen delen wij ook enkele praktische tips om je verder op weg te helpen.

Tips van FIZZ:

  • Doe een zoekwoordonderzoek om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van je doelgroep.
  • Richt “always-on” campagnes in zodat je altijd zichtbaar bent (wel met steeds vernieuwende content)
  • Gebruik top- en/of mid-funnel-advertenties (deze advertenties leiden bijvoorbeeld naar een werkenbij-pagina) en low-funnel-advertenties (deze advertenties zijn gericht op specifieke vacatures)
  • Plaats je vacatures organisch (gratis) op Indeed en vernieuw deze maandelijks of zelfs wekelijks
  • Gebruik originele en authentieke content (interview bijvoorbeeld collega’s en laat ze vertellen over de vacature)
  • Deel interviews en ervaringen van medewerkers (zorg dat deze interviews ‘echt’ overkomen en niet te veel uit een script komen)
  • Gebruik eigen (social) kanalen: deel de vacatures via je nieuwsbrief, intranet, of social media bedrijfspagina’s
  • Interne wervingscampagne (beloon medewerkers als ze iemand aandragen)
  • Gebruik je eigen netwerk (deel de vacatures via je eigen netwerk en vraag ook collega’s vacatures te delen)
  • Voeg een team pagina toe aan je website met foto’s van iedereen uit het team. Zo krijg je een persoonlijkere en betere indruk van het bedrijf wat fijn is voor zowel klanten als potentiële sollicitanten

Heb jij vragen naar aanleiding van onze blog? Neem dan contact op via [email protected]