Overbrug de 1,5 meter afstand met een hashtag
De wereld staat stil. Of beter gezegd: De wereld die we ons eigen hebben gemaakt staat stil. In essentie blijft de mens in de beweging. Minder fysiek, maar we blijven denken, zien, praten en voelen. En die behoefte hebben we ook. Kijk maar naar alle initiatieven die nu ontstaan. Op minstens 1.5 meter afstand wel te verstaan. Lees hieronder hoe je juist in deze periode inspiratie kan overbrengen op je klanten en medewerkers.
Wil jij graag aan de slag met inspirerende content, maar vertrouw jij liever op onze creativiteit?
Neem direct contact opWaar mensen initiatieven starten, zie je dat ze er ook hashtags (#) bij bedenken. Dit heeft twee grote voordelen. Met een hashtag is het mogelijk content als het ware te labelen. Zo kun jij te allen tijde zien hoe de omgeving reageert op jouw initiatief. En – minstens zo belangrijk – je kunt ook zien wie er reageert. Dit geeft jou een nog beter inzicht in jouw doelgroep. Het toevoegen van een hashtag geeft soms een samenvatting van een post weer of juist een toevoeging daarop. Denk bijvoorbeeld aan #nofilter of #ad. Steeds vaker wordt het leesteken gebruikt als middel voor verandering, voor het starten van een beweging. De Me Too beweging heeft juist door de toevoeging van de hashtag momentum kunnen pakken.
De hashtag is de ideale snack
Een derde voordeel van de hashtag: Het maakt content lekker behapbaar. Online content die als ‘Snack’ wordt aangeboden, doet het over het algemeen het beste. Met ‘Snackcontent’ bedoelen we content die mensen makkelijk en tussen de bedrijven door tot zich kunnen nemen. Ook de afgelopen weken worden de gestarte initiatieven vergezeld door bijbehorende hashtags die de beweging in gang zetten. En dat zijn er nogal wat. Lees hieronder een aantal voorbeelden:
#coronahulp
Deze hashtag brengt mensen in beweging. Zo kunnen mensen met een hulpvraag of hulpaanbod om elkaar uit de brand te helpen, elkaar ontmoeten.
#hartonderderiem
Deze hashtag geeft mensen de mogelijkheid om hun gevoel te delen. Massaal wordt er een hart onder de riem gestoken voor alle medewerkers in de zorg die hun beste beentje voorzetten om zorg te leveren voor de mensen die het nu zo hard nodig hebben.
#flattenthecurve
Met deze hashtag wordt geprobeerd om gedrag te beïnvloeden. Het moedigt aan om zoveel mogelijk thuis te blijven en afstand te bewaren. Zo zorgen we ervoor dat we geen piek veroorzaken in het aantal zieken en de ziekenhuizen niet overbelast raken.
#ikleesthuis
Deze hashtag inspireert en beïnvloedt op een authentieke manier het koopgedrag. Nu mensen meer thuis zijn is er meer vrije tijd om boeken te lezen. Schrijfster Manon Sikkel lanceerde samen met DPNB deze hashtag. Door het grote succes voor de boekenwinkels van deze hashtag werd aangekondigd dat deze campagne de komende twee weken blijft bestaan.
Waarom aanhaken de moeite waard is
Het ligt in de natuur van mensen dat we elkaar graag opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan kerken, verenigingen of online communities. Dat doen we om onze gevoelens te delen, om troost te vinden of om tot nieuwe inzichten te komen. Juist in deze periode komt dat naar voren. We vinden het maar wat lastig om fysiek afstand te houden van elkaar. Door de campagne #alleensamen voelen we juist ook weer verbonden. Dat biedt steun om deze periode door te kunnen komen. En het zet ons aan het denken. Het herinnert ons eraan dat anderen in dezelfde situatie zitten als wijzelf, of het misschien nog moeilijker hebben. We zijn immers ook #samenalleen. Door als bedrijf hier oog voor te hebben, laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Dit vergroot je aantrekkingskracht op klanten en medewerkers.
Aan de slag
Heb jij een creatief idee om zelf een beweging te starten? Waarom niet! Introduceer je beweging via een post met een bijbehorende hashtag en deel dit met de wereld. Juist in deze tijd kun je iets uit proberen. Stel, je wilt als bedrijf in deze periode graag van toegevoegde waarde zijn. Hoe vind je dan als bedrijf of ondernemer je weg tussen alle bestaande initiatieven? Lees hieronder een paar tips om aan de slag te kunnen.
- Doe vooral datgene wat goed voelt en bij je past. Meestal is dit iets wat dichtbij jou staat. Maak jij als bedrijf bijvoorbeeld veel gebruik van lokale leveranciers, dan is een hashtag gericht op het ondersteunen van lokale ondernemers erg geschikt voor jou.
- Wees authentiek. Je weet wel: écht en - als het even kan - origineel. Copycats kunnen online niet op veel sympathie rekenen. En een actie steunen die vrij opzichtig bedoeld is voor je eigen gewin, is een echte no-go.
- Zorg ervoor dat je continu in beweging blijft. Succes bereiken via social media lukt niet met een eenmalige uiting van inspiratie. Het vraagt om een lange adem. Zorg voor opvolging en borduur telkens voort.
- Verenig je met bedrijven om je heen om je initiatief extra kracht bij te zetten. Samen sta je sterk. Zeker in deze periode waarin iedereen toch min of meer in hetzelfde schuitje zit.
- Vergeet niet om je website up to date te houden. Als mensen online geïnspireerd raken door datgene wat jij te vertellen hebt, is de kans aanwezig dat ze ook nieuwsgierig worden naar jouw andere activiteiten. Wanneer ze dan een website zien met in de eerste aanblik berichten die dateren uit 2018, sla je alsnog de plank mis.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel en wil je graag met ons sparren?
Neem contact op