Maak werk van digitale toegankelijkheid
Hoe digitaal inclusief is jouw bedrijf? Veel mensen staan er niet dagelijks bij stil, maar voor de 1,4 miljoen blinden en slechtzienden, 1,5 miljoen doven en slechthorenden en ruim 1 miljoen laaggeletterden die ons land telt, kan een digitale omgeving soms een pad vol hindernissen zijn. Gelukkig zijn er handige hulpjes die ervoor kunnen zorgen dat digitale content toegankelijker wordt. Benieuwd waar je dan zoal aan kunt denken? Lees dan snel verder.
Liever meteen contact met ons? Dat kan ook!
Shoppen, vergaderen, leren, series kijken… Wat doen we tegenwoordig eigenlijk niet meer online? Je begrijpt, sinds corona heeft dit allemaal een nóg grotere vlucht genomen. In heel veel opzichten maken online opties ons leven makkelijker, onze keuzemogelijkheden groter en onze informatievoorziening beter.
Maar wat nou als de digitale wereld voor jou niet heel toegankelijk is? Omdat jij niet goed ziet, niet goed kan lezen of een andere beperking hebt waardoor je nét niet goed mee kan komen met de grote massa. Voor bijvoorbeeld gemeentes, de zorg en onderwijsorganisaties is dit een vraag die heel relevant is, want dit gaat over een deel van hun publiek. Internationaal zijn er daarom regels opgesteld voor toegankelijkheid van digitale content. In Europa geldt voor alle overheden dat zij zich moeten houden aan de Web Content Accessibility Guidelines. Een hele mond vol en daarom afgekort tot W.C.A.G. Op dit moment is W.C.A.G. 2.0 de norm.
Ook voor het bedrijfsleven kan oog hebben voor digitale toegankelijkheid enorm veel opleveren. Bij beperkingen denken we namelijk in eerste instantie vooral aan fysieke of verstandelijke beperkingen. Maar daarnaast bestaat er ook een hele grote groep mensen die in het dagelijks leven hinder ondervindt van minder ingrijpende functiebeperkingen, zoals dyslexie of kleurenblindheid. Lees hieronder hoe je met vijf aandachtspunten zorgt voor een stukje digitale inclusiviteit.
1. Mag het iets groter?
Ben jij al toe aan een leesbril? Dan ben je niet de enige, want uit onderzoek blijkt dat 57 procent van alle Nederlanders in het dagelijks leven afhankelijk is van een bril of lenzen. Voor 55-plussers geldt zelfs dat 90 procent af en toe of vaak gebruik maakt van een leesbril. Naast deze groep hebben we natuurlijk ook te maken met een groep bij wie het zichtvermogen aangeboren beperkt is.
Hoewel lettertypes via browsers en telefooninstellingen vaak ook te beïnvloeden zijn, kun je mensen die slechtziend zijn op je website een extra service aanbieden door een optie voor het instellen van eigen lettergroottes in te bouwen.
2. De voorleestool
Bestaat jouw doelgroep voor een groot deel uit mensen die niet goed kunnen lezen? Dan biedt de voorleestool uitkomst. Deze tool kan in elke website worden ingebouwd en werkt heel eenvoudig met een start en stop systeem.
Een handige developer kan bovendien aan de voorkant voor iedere pagina een deel van de tekst uitsluiten van voorlezen. Dit is aan te raden, om te voorkomen dat de voorleestool omlijstende informatie op een webpagina ook meepakt. Zoals bijvoorbeeld de notificatie van algemene voorwaarden of verborgen links in de tekst.
De voorleestool kun je online als kant en klaar pakket krijgen en in je website integreren. Let er wel even op dat deze standaardopties vaak ook echt standaard zijn. Ze lezen bijvoorbeeld vaak een maximaal aantal woorden per pagina. Het kan zijn dat de tool daardoor halverwege je pagina stopt. Ben jij op zoek naar iets meer maatwerk? Heb jij bijvoorbeeld een bepaalde stem of een bepaalde taal in gedachten? Wij werken voor dit soort projecten graag samen met Read Speaker, dat helemaal thuis is in de wereld van online toegankelijkheid.
Leerwerkbedrijf Stark in Hoogeveen biedt online mogelijkheden aan voor voorlezen en het beïnvloeden van lettergroottes.
3. Haal meer uit je PDF’s
Maakt jouw organisatie vaak gebruik van PDF’s? Dan ben je niet de enige, want dit Portable Document Format is volop ingeburgerd in het bedrijfsleven. Maar blinden en slechtzienden doe je er absoluut geen plezier mee, omdat een PDF bol staat van visuele uitdagingen. Gelukkig kunnen PDF’s in vormgeving toegankelijk gemaakt worden voor blinden en slechtzienden. Bij de opmaak van een PDF kan een designer handige tools inbouwen. Zoals het toepassen van een semantische opmaak waarbij er betekenis wordt gegeven aan tekstelementen als hoofstukken en paragrafen.
Ook kan er in de opmaak aandacht worden besteed aan het benoemen van de leesvolgorde. Van links naar rechts en boven naar onder is daarbij natuurlijk standaard, maar wanneer je in de opmaak een losstaande quote gebruikt, is het mogelijk om deze als dusdanig te markeren. Daarnaast zijn ook afbeeldingen in PDF’s vaak niet of niet goed zichtbaar voor mensen met een visuele beperking. Dit kan een designer oplossen op door de afbeelding een omschrijving mee te geven, waardoor een voorleestool een afbeelding kan interpreteren.
Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden die een vormgever kan toepassen om PDF’s inzichtelijker te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld ook opties om grafieken en tabellen beter aan te laten sluiten op de specifieke behoefte van mensen met een visuele beperking. Wil jij over dit onderwerp graag meer te weten komen? Neem dan contact op.
4. Gooi een beetje contrast in de strijd
Verbaas je je soms over de kleurencombinaties die mensen in hun dagelijkse garderobe samenstellen? Dit heeft in veel gevallen niet te maken met slechte smaak, maar met kleurenblindheid. Volgens onderzoek van verschillende opticiens hebben vooral mannen hier last van. Mensen die kleurenblind zijn, kunnen in meer of mindere mate ook moeite hebben met het lezen van webteksten.
De best leesbare tekst staat in een donkere kleur op een lichte achtergrond. Teksten in kleur zien er dan wel vrolijk uit en lijken op het eerste oog aantrekkelijk, omdat ze een webpagina iets eigens geven, maar ze zijn dus minder goed leesbaar. Afgezien van kleine kaders om iets te benadrukken kun je daarom beter op safe gaan met donker op wit. Dat hoeft overigens niet helemaal zwart-wit te zijn. Er zijn zelfs onderzoeken die zeggen dat een lichtblauwe of lichtgrijze achtergrond prettig leest voor mensen die kleurenblind zijn.
Bij een goed design mag contrast niet ontbreken
5. Iconische teksten
De valkuil van bijna iedere organisatie: De vaktaal die je onderling met elkaar uitwisselt op de werkvloer ook inzetten voor publiekscommunicatie. Vaak heb je zelf niet eens door dat je voor de buitenwereld niet helemaal te volgen bent. We overschatten de lezer vaak of zien onszelf als de lezer wanneer we teksten schrijven. Zorg daarom voor begrijpelijke content. Een website als directduidelijk.nl is speciaal in het leven geroepen om organisatietaal om te turnen naar publieksvriendelijke teksten.
Een paar tips op een rijtje: Gebruik bij voorkeur maximaal 20 woorden in een zin, denk na over je tone of voice – het hoeft niet altijd u te zijn –, vertel het belangrijkste altijd als eerste en gebruik voorbeelden uit de praktijk om informatie te duiden. Bestaat jouw doelgroep voor een groot deel uit mensen die laaggeletterd zijn? Maak dan gebruik van iconen om duidelijker te kunnen communiceren.
Meer weten over de mogelijkheden voor digitale toegankelijkheid? Neem contact met ons op.