Kleur bekennen
De volgende stap in je contentmarketing
Liken, delen en sharen. Nog niet zo lang geleden leek het ons bestaansrecht te bepalen. Maar nu de massa zich op social media beweegt, lijkt ook het verzadingspunt in zicht te komen. Marketingexperts constateren al een tijdje dat de interactie op social media hard terugloopt. Wat nu? Om in 2019 and beyond relevant te blijven met je contentmarketing wordt de inhoud van je boodschap nog belangrijker.
Zeker, woorden als nieuw, gratis, aanbieding of korting hebben nog steeds een magische uitwerking op ons. Kijk alleen al naar Black Friday, het uit de Verenigde Staten overgewaaide fenomeen. De vrijdag na Thanksgiving is daar al jaren gereserveerd als koopjesdag voor de consument. Zeg maar, zoals onze Tweede Paasdag. Het concept van Black Friday werd hier dankbaar gekopieerd, met als gevolg dat vooral de online shops en de bezorgdiensten oververhit raakten. Veel retailexperts hebben deze hype inmiddels ook alweer gerelativeerd. De aanbiedingen waren niet zo gigantisch als ons werd voorgehouden en als consument had je met een nieuwe aankoop op Black Friday ook niet per se een goede deal gemaakt. Maar, zo vertelden ze er ook bij, het voelde wel als een goede deal. En dat telt. Als consument willen we vooral een goed gevoel overhouden aan onze aankopen. En dat gevoel ontlenen we weer aan het verhaal dat ons verteld wordt. Kortom, het verhaal is vaak leading.
Lef
Maar wat vertel je dan? Zoals altijd in een drukbezet speelveld, komt kwaliteit vanzelf bovendrijven. Als bedrijf (of eigenlijk verteller) is het dus zaak om kwaliteit te laten zien. De logische vervolgvraag is dan; wat is goed? In essentie komt het erop neer dat je met je content verbinding moet zien te maken met je doelgroep. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Je maakt als bedrijf of verteller al een goed begin wanneer je bij al je communicatie stilstaat bij een aantal vragen. Zoals, past dit bij de belevingswereld van mijn doelgroep? Of sluit dit aan bij hun behoeften? Als je nog een stapje verder durft te gaan, kun je ook maatschappelijke kwesties koppelen aan je producten of diensten. Spelen er kwesties die jouw doelgroep bezighouden, waar zij een mening over hebben of wat hun beweegt? Dit koppelen aan je communicatie vraagt soms van jou als bedrijf ook om een flinke dosis lef.
Just (dare to) do it
Steeds meer bedrijven en organisaties kiezen ervoor om niet alleen te laten zien wat ze te bieden hebben, maar ook wie ze zijn en waar ze voor staan. Een mooi voorbeeld daarvan zagen we eerder dit jaar in de Verenigde Staten bij grootmacht Nike. Zij kozen American Football speler Colin Kaepernick als gezicht van hun nieuwe campagne. Hij maakte eerder naam in de VS door een politiek statement dat hij maakte voorafgaand aan een van zijn wedstrijden. Kaepernick koos ervoor om te knielen voor het volkslied, als protest tegen politiegeweld gericht op zwarte mannen. Zijn voorbeeld werd overgenomen door veel spelers in de competitie. En dit was tegen het zere been van veel fans. Zij vonden het protest respectloos ten opzichte van elke politieman, militair of veteraan. Believe in something, even if it means risking everything. Deze slogan van Nike bleek ook voor hunzelf te gelden. Meteen na het bekend worden van de keuze voor Kaepernick verschenen er video’s op social media waarin mensen hun Nike-schoenen in de fik staken. Tegelijkertijd was er ook een grote groep mensen die het initiatief van Kaepernick steunden en met het statement van Nike zich ook meer verbonden voelden met het merk.
Kerstverhaal
Dichterbij huis was het vorig jaar supermarktketen Plus die durfde uit te pakken met hun televisiereclame rondom kerst. In plaats van het traditionele zoete familieplaatje kozen zij voor een weerbarstiger kerstverhaal door een kind van gescheiden ouders te laten zien in hun commercial. Met name het beeld dat werd neergezet van de reclame-vader (eenzaam in een ongezellig flatje en een triest kerstboompje) riep bij veel mensen nare associaties op. Maar ook hier vond een grote groep het juist weer prijzenswaardig dat Plus het aandurfde datgene te laten wat voor veel mensen de realiteit is rond kerstmis.
Een uitgesproken verhaal
In de komende jaren vindt er een generatiewissel plaats op alle facetten van de economie. Zowel als consument als in het bedrijfsleven pakken de Millenials de macht. De Millenials - geboren tussen 1980 en 2000 – zijn in 2025 met 75% procent het overgrote deel van de arbeidsbevolking. Zij zijn opgegroeid in een andere tijd dan hun voorgangers en nemen hun eigen waarden mee in al hun keuzes. Dat komt bij bedrijven vooral tot uitdrukking in bedrijfscultuur. Millenials vinden de waarden van het bedrijf dat ze vertegenwoordigen – of waarvan ze kopen – enorm belangrijk. Als bedrijf ontkom je er daardoor niet meer aan om ook een beetje kleur te bekennen.