Je ware identiteit is helemaal van deze tijd

#nofilter. Het is misschien wel de meest gebruikte hashtag op het alsmaar groeiende social mediakanaal Instagram. Met deze aanduiding wil de afzender een simpele boodschap afgeven. Namelijk: Dit is wie ik echt ben. Zonder fratsen.

In een wereld waarin het steeds beter mogelijk wordt om de beste versie van jezelf te creëren, ontstaat er tegelijkertijd ook steeds meer een tegenbeweging. Mensen hebben behoefte aan de realiteit. Die hang naar de naakte waarheid zien we ook steeds vaker terug in de manier waarop bedrijven zich presenteren. Video speelt hier een grote rol in.

Een blijvertje?

In de wereld van de marketing wordt het inzetten van video steeds populairder. Steeds meer bedrijven gaan overstag en laten een film maken of experimenteren zelf met vloggen. Volgen zij gewoon de zoveelste trend of is videomarketing een blijvertje? Voorspellen blijft altijd lastig, maar voor een aantal voordelen van videomarketing is gelukkig helemaal geen glazen bol nodig. Met het inzetten van video bereik je als bedrijf in ieder geval de volgende meerwaarde:

  • Een video bevat meestal gesproken woord in de vorm van een interview of iemand die in beeld of als voice-over informatie geeft. In vergelijking met het kille papier dat geschreven woord bevat, kan er via video makkelijker emotie worden overgebracht.
  • Een video geeft een bedrijf in veel gevallen letterlijk een gezicht. Dat wekt vertrouwen op.
  • Een video is in z’n essentie bewegend beeld. Dat houdt de aandacht van een kijker goed vast.
  • Bij veel mensen is het visueel geheugen sterk ontwikkeld: Wat we zien onthouden we over het algemeen beter dan wat we horen.

Socialvideo’s

Social mediakanalen spelen ook in op de opmars van video en ontwikkelen makkelijkere manieren om video te plaatsen en te delen. LinkedIn – het enige social media platform dat zich uitsluitend op de zakelijke markt richt – heeft speciaal hiervoor Native Video in het leven geroepen. Via deze functie kunnen video’s rechtstreeks via LinkedIn worden ingeladen en is daar geen tussenkomst van YouTube meer voor nodig. Ook worden video’s automatisch afgespeeld in een bericht. Daardoor zien we steeds vaker kennisvideo’s van professionals voorbijkomen.

Je telefoon is je vriend

Mocht je nou denken dat dit voor jouw bedrijf niet weggelegd is, omdat er vast een pittig prijskaartje aanhangt, dan is dit het goede nieuws: Video’s hoeven er helemaal niet gelikt uit te zien. Sterker nog, filmen met je mobiele telefoon is niet alleen simpel en effectief, het is ook nog eens helemaal van nu. Door zelf je video’s op te nemen, blijf je immers ook dichtbij jezelf en dat is wat mensen graag willen zien. Denk maar aan alle vloggers die in korte tijd online populariteit winnen. Hun producties zijn meestal niet meteen Oscar-waardig, maar blinken vaak wel uit in echtheid en bevatten een unieke boodschap. Als bedrijf heb jij dat ook te bieden. Je bent immers gespecialiseerd in de producten of diensten die jouw bedrijf biedt. Die kennis is de sleutel voor de inhoud van een goede video.

Al nieuwsgierig geworden? Bij FIZZ | Digital Agency helpen we je graag op weg met het maken van je eerste video.