FIZZ & Fennart bundelen de krachten
Samen bestrijken we het hele speelveld van marketingcommunicatie
Meppel – Michiel ten Brink en Esther Steenbergen kenden elkaar al jaren en zagen de ander nooit als concurrent in de marketing- en communicatiebranche. Nu slaan ze de handen ineen. FennArt is vanaf heden te vinden in het pand van Fizz, aan de Parallelweg 1 in Meppel.
‘Wij zijn gezamenlijk een digital agency en Meppel lijkt als vestigingsplaats misschien niet het eerste te zijn waar je aan denkt. Amsterdam is in veel ogen meer de plek te zijn waar de mooiste dingen worden bedacht voor de grote merken. Maar, wij zeggen daar eigenwijs tegenover: “Zestig minuten van Amsterdam is vele malen dichter bij het hart van uw merk”. Hier in Meppel, ook wel het kleine Amsterdam genoemd, hebben onze mensen letterlijk en figuurlijk volop de ruimte om fundamenteel en verrassend na te denken over het wezen van een merk. Met als gevolg sterke concepten en mooie klanten’.
Voorheen was FennArt gevestigd in Steenwijk. ‘We zaten op een mooie locatie in een prachtig pand aan de Kornputsingel. FennArt is een full service reclamebureau en bestaat al 40 jaar. We krijgen opdrachten vanuit de gemeente Steenwijkerland, maar ook van grote landelijke bedrijven. Aan communicatieve vraagstukken dus geen gebrek. Toch willen we de klant nog meer bieden en daarom zijn we een samenwerking aangegaan met Fizz. We zitten in dezelfde branche en doen soortgelijke opdrachten, maar we hebben wel allebei ons eigen expertise. Door onze krachten te bundelen, kunnen we een verdiepingsslag maken, waarbij we nog beter kunnen inspelen op de vraagstukken van onze opdrachtgevers. Die bevinden zich steeds vaker op het speelveld waar online en offline marketingcommunicatie samenkomen. Dat vraagt van onze kant ook meer disciplines waarin we thuis moeten zijn’, zegt Esther, eigenaresse van FennArt.
Net als Fizz richt FennArt zich op marketing-communicatie, positionering, merkenbeleid en social media – met de focus op creativiteit. De medewerkers van Fizz zijn ieder gespecialiseerd in een specifiek onderdeel van corporate branding. Op de 3e etage van het pand aan de Parallelweg bevindt zich het team met de content ontwikkelaars, marketingspecialisten, en online-experts. Sinds juli wordt het team versterkt door het FennArt team.
‘We hebben toen bewust geen ruchtbaarheid aan de samenwerking gegeven. We wilden onze bedrijven namelijk eerst goed integreren. Dat is eigenlijk direct goed verlopen. De samenwerking werpt dagelijks zijn vruchten af’, zegt Michiel ten Brink, eigenaar van Fizz.
Voor de beide ondernemers is hun werk in de marketingbranche een grote passie. ‘Er zijn zoveel mooie aspecten binnen dit vak. Je levert een compleet pakket af en tilt daarmee een bedrijf of organisatie naar een hoger niveau’, zegt Michiel. ‘Het is dus niet alleen het maken van een corporate identity’, vult Esther aan. ‘Dat kunnen we hoor, maar als niet eerst de positionering van het bedrijf bepaald is, dan werkt het niet. Daarom beginnen we met het leren kennen van een bedrijf, kijken we wat hun uniek maakt en zorgen we vervolgens voor een passende strategie.’ Het is mooi om te zien dat we hiermee ook vaak nieuwe energie weten te creëren binnen het desbetreffende bedrijf.
Dat betekent dat Esther en Michiel naar hun klanten toe gaan. ‘Je werkt echt met het DNA van een bedrijf. Ik sta regelmatig tussen de machines van onze klanten, zodat ik weet hoe een product tot stand komt en waar het bedrijf voor staat. Dat is heel belangrijk, want alleen dan kun je de visie van de klant goed overbrengen’, aldus Esther.
Vervolgens wordt er een plan gemaakt. ‘Soms denken mensen dat we een kant en klaar pakket op de plank hebben liggen, maar dat is een misvatting. Ieder bedrijf is anders, elke missie en visie vergt een andere strategie.’ Als deze duidelijk is, gaan Fizz en FennArt aan de slag. ‘Hier in Meppel zijn alle mensen en middelen aanwezig om de strategie uit te werken. Content leveren, een logo en huisstijl ontwikkelen en deze vervolgens plaatsen op een compleet nieuwe website en social media; het kan allemaal.
De samenwerking levert ook voor de ondernemers zelf veel op. ‘We waardeerden elkaars ondernemerschap enorm en helpen elkaar waar het kan’, zegt Michiel ten Brink. ‘Het bevalt ons beiden goed om onder 1 dak te werken. Fizz en FennArt een mooi voorbeeld van het succesvol bundelen van krachten!
(Bron: Meppeler Courant)