Breaky, Breaky…
De podcast: Tijd voor een eigen geluid
Ben jij al op de podcast-trein gestapt? Volgens recentelijk onderzoek luistert bijna de helft van alle Nederlanders tegenwoordig minimaal een keer per week naar zijn of haar favoriete audioprogramma on demand. Toegegeven, de meeste podcastgebruikers zijn op zoek naar entertainment en ontspanning, maar ook binnen de zakelijke markt is deze vorm van content in opmars. Lees snel verder om meer te ontdekken waarom de podcast aan populariteit wint en hoe het bedrijfsleven hierop in kan spelen.
Geen tijd om deze blog te lezen, maar liever zo snel mogelijk aan de slag met een eigen podcast? Neem contact met ons op of met onze contentmarketingcollega’s van The Post.
Herinner je je de Ipod nog? Op deze pocket size audioplayer werden de eerste podcasts afgeluisterd. iTunes introduceerde het fenomeen in 2005 als een soort van alternatieve vorm van radio. Met als grote voordeel; de mogelijkheid om als gebruiker zelf te bepalen waar en wanneer je luisterde naar specifiek door jou gekozen content. Waar je bij reguliere radio voor je favoriete actualiteitenrubriek afhankelijk was van de radioprogrammeur, was je bij de podcast ineens eigen baas in het kiezen van het luistermoment.
Pod-Cast Away
Fast forward naar de eerste maanden van 2021 leek de podcast perfect te passen binnen ons (semi)-lockdown bestaan. Je ziet ze vast wel eens, die mensen die buiten rondlopen met oordopjes in, helemaal verdiept in hun eigen wereldje… Hoewel er geen statistisch bewijs voor is, durven wij te stellen dat de verdere opmars van de podcast hand in hand gaat met de opkomst van onze nieuwe nationale hobby, wandelen. Natuurmonumenten, de ANWB en De Telegraaf zijn maar een paar van de grote namen in de lijst van partijen die specifieke aanbevelingen doen voor podcasts om te beluisteren tijdens het wandelen. De podcast is sowieso bij uitstek geschikt om te luisteren tijdens een andere activiteit. Het maakt de was opvouwen net even iets leuker, het geeft de nodige afleiding tijdens het hardlopen en het maakt de file - hebben we die nog in coronatijd? - iets draaglijker. En over het C-woord gesproken… In een tijd waarin de online meetings ons zo langzamerhand de neus uitkomen, is het ook wel erg fijn dat er bij de podcast geen schermtijd komt kijken.
Zakelijke luisteraars geven aan dat ze door podcasts een andere kijk op issues binnen hun werkgebied krijgen.
It’s a Man’s World & andere feiten
Toch is de podcast nog niet bij iedereen even populair. Onderzoek wijst uit dat het publiek over het algemeen man is en daarbij vooral hoogopgeleid en tussen de 28 en 44 jaar. Dat blijkt ook uit de lijst van de 20 Populairste Podcasts van 2020, die Spotify publiceerde. De top 3 wordt gevormd door Man, man, man de podcast, De Zelfspodcast en Universiteit van Nederland podcast. Daarbij zijn de meest favoriete onderwerpen om naar te luisteren nieuws, muziek en politiek. Het grootste deel van het podcastgebruik is gereserveerd voor ontspanning en entertainment, maar vlak de zakelijke markt zeker niet uit. Ruim een kwart van alle gebruikers vindt de zakelijke podcast ook de moeite waard. En - zeer interessant voor het bedrijfsleven - van die groep zakelijke luisteraars geeft een groot deel aan dat ze een andere kijk op issues binnen hun werkgebied hebben gekregen door de kennis die ze hebben opgedaan door podcasts.
Ook aan de slag met een zakelijke podcast? Lees dan vooral deze 5 handige tips ter inspiratie.
1. Benut de kracht van formats
Kies een duidelijk format met een vaste vorm, een afgebakend onderwerp, een specifieke invalshoek en een passende tone of voice. Daarbij is het uitgangspunt niet alleen datgene waar jij graag over wil vertellen, maar vooral ook de mensen voor wie de podcast bedoeld is. Oftewel, de doelgroep. Bedenk waar de luisteraar qua inhoud behoefte aan heeft en hoe deze inhoud het beste tot zijn recht komt. Een onderwerp kan dan bijvoorbeeld gerelateerd zijn aan ontwikkelingen binnen een vakgebied en met een invalshoek kun je er dan voor kiezen om elke aflevering een trend centraal te stellen. Ga voor een reeks van in ieder geval vijf afleveringen en gebruik daarbij een vaste vorm. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een 1 op 1 interview, een panelgesprek of een monoloog. En bepaal welke toon daarbij past. Vraagt de inhoud om een humoristische, luchtige aanpak of is juist een serieuze benadering gewenst? Een format geeft herkenbaarheid, de luisteraar weet wat hij of zij kan verwachten. Ook helpt het om als maker de inhoud samen te stellen.
2. Bedien de doelgroep op maat
Bedenk wanneer de doelgroep bij voorkeur naar de podcast zou willen luisteren en stem de content daarop af. Is dit tijdens het autorijden na een lange werkdag, bij het wekelijkse rondje hardlopen in het park of misschien wel bij de eerdergenoemde wandeling? Bepaal aan de hand van het gewenste moment van luisteren de lengte van de podcast en hou je ook aan die lengte. De meeste podcastmakers kiezen een lengte tussen de 30 minuten tot 1 uur.
3. Beknibbel niet op techniek
Besteed gepaste aandacht aan de techniek. De kwaliteit van de audio is de basis van de podcast. Verkijk je daar niet op, want slecht geluid doet gelijk afbreuk aan de inhoud. En ook ruimtes die op het eerste oog stil zijn, kunnen verborgen achtergrondgeluiden bevatten, bijvoorbeeld door de monotone zoem van een koelkast. Wil je juist een levendig audiodecor, zoals het kenmerkende geluid van kletsende jongeren in een aula bij een podcast over voortgezet onderwijs? Bedenk dan wel dat je hier vaak minimaal regie over hebt en maak het dan ook echt onderdeel van je verhaal. Een goed voorbeeld hiervan is de podcast Content Walks, waar Creative Director Bart Prins van The Post onlangs te gast was. Bij deze podcast wordt er - je raadt het al - tijdens een stadswandeling een gesprek tussen de podcastmaker en een gast uit de wereld van marketingcommunicatie opgenomen. De geluiden van de stad vormen het decor en worden verwerkt in het gesprek. Overigens is dit niet alleen een goed idee voor de levendigheid van de content. Uit onderzoek blijkt dat mensen die geïnterviewd worden openhartiger vertellen als het interview tegelijkertijd met een andere activiteit zoals wandelen, eten of autorijden plaatsvindt. Bevind je je nog in een fase van experimenteren en wil je qua techniek niet meteen investeren in duur opnameapparatuur? Dan is het de moeite waard om voor de opnames een studio te huren.
4. Brief je gasten
Stel een briefing op die je kan sturen naar elke gast die je wil uitnodigen voor de podcast. In de briefing beschrijf je om te beginnen de achtergrond van de podcast; waarom deze tot stand is gekomen en welk doel je ermee wil bereiken. Maar vermeld ook praktische zaken waar een gast rekening mee moet houden, zoals de tijd die de opname in beslag neemt, de contactgegevens van betrokken personen en eventuele huisregels van de locatie waar de opname plaatsvindt.
5. Test
De eerste opnames voor de podcast zullen sowieso spannend zijn. Werkt alles naar behoren en slaan mensen niet dicht op het moment suprême? Een deel van die spanning haal je weg door eerst een of twee pilots op te nemen. Het geeft meteen de gelegenheid om het format te testen. Pakt het uit zoals bedoeld of is het misschien toch nog goed om daaraan te schaven? Laat tijdens de opnames ook iemand meeschrijven die erop let wanneer er iets fout gaat. Aan de hand van de tijdcodes kunnen de fouten er na de opname makkelijk uitgemonteerd worden.
Natuurlijk komt er veel meer kijken bij het maken van een podcast, maar we kunnen niet alles verklappen. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Neem contact op.