Cross Device Reporting

Hoe worden websites bezocht?

Heb jij Google Analytics gekoppeld aan jouw website? Dan beschik je over een grote hoeveelheid data. Deze data is van grote waarde voor de marketingactiviteiten van je bedrijf. Via dit analytische programma is te zien waar klanten vandaan komen, hoeveel mensen via mobiel op je website komen en welke pagina het meest wordt bezocht. Ook zien we wanneer mensen afhaken op de website. De kans is aanwezig dat zij verder surfen via een ander apparaat. Momenteel meet Google Analytics dit helaas niet. Maar er is een belangrijke ontwikkeling gaande op dit gebied.

Wat is Cross Device Reporting?

Onlangs is er een bètaversie van Cross Device Reporting gelanceerd. Dit is een functie waarmee we te weten komen hoe websitebezoekers websites gebruiken. Stel, jij wil een nieuwe waterkoker kopen. In eerste instantie ga je misschien op je mobiel online zoeken naar een website waar je de waterkoker kan aanschaffen tegen een prijs die jij ervoor over hebt. Tegen de tijd dat jij je keuze hebt bepaald, bezoek je de website waar je de waterkoker gezien hebt nog een keer, maar dit keer doe je dat vanaf je laptop. Zonder de Cross Device Reporting functie word jij in Google Analytics met je twee websitebezoeken gezien als twee aparte klanten, omdat je de ene keer je mobiel hebt gebruikt en de tweede keer je laptop. Met Cross Device Reporting kan Google zien dat jij dezelfde klant bent, die twee verschillende apparaten heeft gebruikt. De statistieken worden hierdoor dus zuiverder.

Voorbeeld: Bedrijf X ziet dat bestellingen vooral via desktop worden geplaatst, terwijl de meeste winkelwagentjes gevuld worden op de mobiele website. Google Analytics geeft aan dat dit in 40% van de gevallen gebeurt. Oriëntatie gebeurt dan dus op een andere manier dan de aankoop. Wanneer je hier geen informatie over hebt, maak je snel “verkeerde” keuzes en loop je wellicht aankopen mis.

Drie verschillende rapporten

De toevoeging van Cross Device Reporting aan Google Analytics levert drie nieuwe rapporten op om te analyseren. Dat zijn:

1. Apparaatoverlap;
2. Apparaatpaden;
3. Acquisitieapparaat.

Apparaatoverlap

Via dit rapport weet Google Analytics welk type apparaten websitebezoekers gebruiken om bijvoorbeeld een aankoop te doen. Handig om te weten, want hierdoor kom jij als ondernemer te weten welke apparaten je doelgroep gebruikt. Deze informatie kan jij vervolgens benutten door bijvoorbeeld heel gericht te adverteren.

Apparaatpaden

Een zogenoemd padenrapport laat zien welke apparaten de websitebezoeker heeft, maar ook in welke volgorde hij of zij deze gebruikt.

Voorbeeld: Terwijl ze op haar mobiel door Facebook scrolt, spot Saskia een advertentie over schoenen. Ze klikt daarop en neemt een kijkje bij alle nieuwe schoenen. Een paar vindt ze erg leuk en ze slaat het product op in haar favorieten. Daarna sluit ze het scherm af en gaat weer verder met het lezen van berichten op Facebook. Maar die schoenen blijven nog steeds door haar gedachten spoken. Later die avond heeft Saskia besloten dat ze het paar wil kopen. Nu pakt ze haar laptop erbij en gaat terug naar de online schoenenwinkel. De schoenen gaan van verlanglijstje naar het winkelmandje.

Een pad is het proces wat de websitebezoeker doorloopt. In bovenstaand voorbeeld loopt dat van mobiel naar desktop. Met deze informatie kan jij als ondernemer je klanten beter bedienen. Bijvoorbeeld door je website zodanig in te richten dat deze aansluit op het surfgedrag van je doelgroep.

Acquisitieapparaat

Met dit rapport kom je makkelijk te weten, hoe een bezoeker jou gevonden heeft, welk apparaat daarvoor gebruikt is en of hij of zij ditzelfde apparaat ook gebruikt heeft om een actie uit te voeren. Jouw websitebezoekers kunnen bijvoorbeeld jouw website in eerste instantie bezoeken via een mobiel. Maar als ze besluiten om een contactformulier in te vullen, doen ze dat misschien liever vanaf een tablet op de bank. Of juist andersom.

Het toevoegen van Cross Device Reporting heeft een grote meerwaarde voor je online marketingstrategie. Het levert informatie op die je veel kan vertellen over de resultaten van je online marketingactiviteiten. Zo kom je er snel achter hoe er gebruik wordt gemaakt van je website. Informatie die jij weer kan gebruiken om in de toekomst nog gerichter te kunnen handelen.

Heb jij al Google Analytics? Stel Google Signals in voor jouw Google Analytics.