Ben jij al klaar voor Google Analytics 4?
Het zou nog even duren voordat Google Universal (GA3) niet meer bruikbaar zou zijn, maar onlangs kregen GA3 gebruikers een melding dat er vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer verwerkt worden in standaard property's. Heb jij de nodige voorbereidingen al getroffen door een Google Analytics 4 - property (GA4) in te stellen? Het is nu tijd om actie te ondernemen. We delen de laatste ins en outs en de voor- en nadelen.
Voordelen
De nieuwe update zorgt ervoor dat het makkelijker wordt voor gebruikers om een basismeting op te zetten en data in te zien. Het aantal stappen dat je moet maken om een account in te stellen is verminderd en ook het aantal rapporten is flink teruggebracht.
- Het is meer privacy-gericht (bijvoorbeeld door automatisch IP-adressen te anonimiseren)
- Het is mogelijk geworden om cross-platform campagnes te meten (meerdere media uitingen metingen combineren zoals bijv. tv, radio & websites)
- Het is makkelijk om doelgroepen in te stellen en in te zien
- Je kunt makkelijker aangeven welke gebeurtenissen wel of niet als conversie gemeten mogen worden
- Je hebt meer overzicht doordat er minder losse rapporten zijn (en deze rapporten zijn een stuk visueler)
- Machine learning wordt ingezet om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
De verschillen tussen GA3 en GA4
GA4 is nog een beta versie. Er worden continue nieuwe features gelanceerd, dus niet alles werkt nog optimaal of is nog beschikbaar. Het grootste verschil is dat GA4 event based is i.p.v. sessie based.
Voorheen werden sessies gekoppeld aan gebruikersdata (user data) die werd verzamelt vanuit cookies en browserinstellingen. Doordat er steeds meer websites en apps ‘single page’ zijn, is deze manier van meten niet meer de beste manier om data te vergaren. Om deze reden koppelt GA4 sessies en paginaweergaves los van elkaar, waardoor de data een stuk accurater wordt. Het event-driven data model meet een serie van events waarbij elke event via parameters extra informatie doorgeeft.
Er zijn een aantal events die al standaard doorgemeten worden in GA4 zoals scroll-diepte, paginaweergaven, video-engagement, uitgaande klikken, downloads en het gebruik van ‘site search’ (gebruik van de eventuele zoekbalk op je website). Let daarom ook goed op als je via Google Tag Manager doelen meetbaar wil maken, dat gaat namelijk nu anders dan voorheen.
Naast dat het meetmodel veranderd is, is de structuur is gewijzigd (zie overzicht in onderstaande afbeelding). Voorheen werden er diverse views opgezet, terwijl de nieuwe versie 1 overzicht biedt voor alle data streams.
Nadelen
- Het is niet mogelijk om historische data vanuit GA3 te migreren
- Kanaalgropering werkt nog niet (groeperingen van verkeersbronnen)
- Referral exclusion is nog niet doorontwikkelt (dit is een verwijzingsuitsluitingslijst met domeinen waarvan inkomend verkeer wordt behandeld als direct verkeer ipv verwijzingsverkeer)
- Store visits is nog niet ontwikkelt (deze is nog alleen beschikbaar in GA3)
- De filtermogelijkheden zijn momenteel nog beperkt. Je kunt alleen bepaalde IP adressen markeren als intern verkeer
- Weergaven kunnen nog niet aangemaakt worden
- Het bouncepercentage, pagina per sessie en uitstappercentage ontbreken in de nieuwe upgrade
- Eigen doelen aanmaken zonder Google Tag Manager is niet meer mogelijk (bijvoorbeeld de bedankpagina van een formulier als doel instellen)
Interessante do’s
Ondanks nog niet alle functies beschikbaar of doorontwikkelt zijn, zijn onderstaande opties al wel zeker de moeite waard om te ontdekken.
1. Funnel data
In de nieuwe versie is funnel data heel interessant. Om een funnel op te zetten is namelijk geen codering vereist en historische gegevens worden direct meegenomen in trechter met terugwerkende kracht (jawel, je leest het goed: met terugwerkende kracht!).
2. Data export
Sindskort zijn er meerdere integraties mogelijk met bijvoorbeeld Big Query van Google (gratis en toegankelijk voor iedereen), Google Ads en Data Studio. Zeker als je net GA4 begint te gebruiken is het nog zoeken en wennen. Merk je dat je nog worstelt met het nieuwe dashboard? Maak dan de koppeling met data studio en stel een rapport samen. Dan heb je sneller overzicht.
3. Automatische inzichten
Analytics Intelligence is nieuwe functie en bestaat uit een reeks functies die gebruikmaakt van machine learning en voorwaarden die je configureert om je inzicht in jouw data te bieden, zodat je gerichter actie kunt ondernemen. Je kunt zelf aangeven welke insights wel of niet waardevol zijn.
Analytics Intelligence biedt 2 soorten inzichten:
- Automatisch inzicht: Analytics Intelligence detecteert ongewone veranderingen of opkomende trends in jouw gegevens en waarschuwt je automatisch via het dashboard met inzichten op het Analytics-platform
- Aangepaste inzichten: Je maakt voorwaarden die veranderingen in je gegevens detecteren die belangrijk voor je zijn. Als de voorwaarden worden geactiveerd, zie je de inzichten op het dashboard
Tips
Wanneer je de e-commerce module gebruikt, is het essentieel dat je je data layer extra checkt en zorgt dat je parameters goed staan. Er zit wel een verschil in de set-up en er zijn een paar extra events die moeten worden toegevoegd.
Mocht je een kijkje willen nemen dan heeft Google een demo account beschikbaar, nu ook voor Google Analytics 4: Bekijk demo.
Meer weten?
Wil je meer weten over Google Analytics 4? Of wil je nog liever vandaag dan morgen nog upgraden naar Google Analytics 4? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op.