Adverteren op TikTok in Nederland: hoe en waarom?

Sinds kort is het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om te adverteren op TikTok. Is het ook iets voor jouw merk?

TikTok is razend populair: vooral tijdens de Coronacrisis werd de socialmediumapp massaal gedownload door mensen die driftig op zoek waren naar vermaak. Sinds begin augustus is het ook mogelijk om campagnes te starten op TikTok, en daarmee wordt het platform nog interessanter voor bedrijven. Maar wat is TikTok eigenlijk, hoe werkt het en wat kun je er als adverteerder mee? In dit artikel nemen we je mee.

TikTok is een van de snelst groeiende socialmediaplatformen ter wereld en draait volledig om video’s van ongeveer 15 seconden. Dansjes, korte sketches en dierenfilmpjes vormen de hoofdbestandsdelen en voor die korte filmpjes wordt vaak flink uitgepakt op gebied van creativiteit. Wereldwijd zijn er ongeveer 800 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dat er 3,5 miljoen. Veel gebruikers bevinden zich in de basisschoolleeftijd, maar sinds de Coronacrisis weten ook steeds meer volwassenen de weg naar het platform te vinden. Volgens recente cijfers van TikTok zelf zijn Nederlanders 59 minuten per dag actief op het platform en is 65% van de gebruikers vrouw. Hoe de app precies werkt? Vraag een jongere in je omgeving, of lees deze handige tutorial voor iedereen boven de 30 ;-)

Nederlandse merken op TikTok

Sinds eind 2019 weten steeds meer Nederlandse bedrijven en merken de weg te vinden naar TikTok met organische content. Ajax (meer dan 90.000 followers) doet het bijvoorbeeld al sinds het begin erg goed, maar ook het Nederlandse Rode Kruis (62.000 volgers) is heel succesvol. HEMA heeft voor haar nieuwe schoolcampagne ook ingezet op TikTok en daagt sinds eind juni middelbare scholieren uit om 13 verschillende scènes van een film over een middelbare school op een creatieve manier na te spelen. De dertien beste inzendingen worden achter elkaar gezet tot de eerste TikTok-movie. Het is een mooi voorbeeld van slimme content voor het platform: niet te commercieel en het daagt de gebruikers uit iets van zichzelf te laten zien.

Mogelijkheden

Vanaf augustus 2020 is het, naast de organische bedrijfsaccounts, ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Er zijn op dit moment drie soorten advertenties beschikbaar: In-feed advertenties (video’s van maximaal 60 seconden die random verschijnen in de feed van de gebruiker), TopView video’s (video’s die bovenaan verschijnen in de feed van de gebruiker en wanneer de app geopend wordt) en Brand Takeovers (full-screen advertentie die verschijnt bij het openen van de app; statisch of video van max. 5 seconden). Later dit jaar worden ook de Hashtag Challenges (waarmee je gebruikers uitdaagt met jouw eigen hashtag aan de slag te gaan) en Branded Effects (2- en 3D filters) beschikbaar in Nederland.

Waarom en hoe adverteren op TikTok?

Net zoals voor alle kanalen in je marketingmix, vraagt ook TikTok om een weldoordachte strategie. Stel jezelf daarom een paar goede vragen voordat je je in de wereld van lipsyncs en lollige sketches begeeft. Ga jij je doelgroep vinden in de voornamelijk jonge gebruikers op het platform? En waarom wil je adverteren? Clicks, conversie, naamsbekendheid? Hoe ga je jouw bedrijf op een creatieve, unieke manier laten zien? Goed om mee te nemen in je overweging: op dit moment is het nog niet mogelijk om te targetten op doelgroep. Dat betekent dat alle Nederlandse gebruikers jouw advertentie te zien krijgen. Dat is niet altijd wenselijk. Later dit jaar verwachten we meer targetingmogelijkheden, dus wanneer je overweegt om pas vanaf dat moment te gaan adverteren, kan het verstandig zijn om nu al een organisch account aan te maken om te wennen aan het platform en alvast een schare volgers op te bouwen.

Meer weten? We praten je graag bij!