In No-Time een online showroom

Het coronavirus verandert onze leefwereld in recordtempo. Onze bewegingsvrijheid staat onder druk en dat heeft een grote impact op ons persoonlijk leven en op onze werkomgeving. Elkaar fysiek ontmoeten is voorlopig uit den boze. Dit heeft onder meer als gevolg dat bedrijven die afhankelijk zijn van een grote showroom voor acute salesproblemen komen te staan. Slimme ondernemers spelen in op de nieuwe omstandigheden door vol in te zetten op hun online business.

Geen tijd om dit artikel te lezen, maar wel benieuwd naar de online business mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Breng mij direct naar de pagina

Online business is natuurlijk op zich helemaal geen nieuw fenomeen. Vrijwel ieder zichzelf respecterend bedrijf dat nu het levenslicht ziet, zal op z’n minst een deel van zijn commerciële activiteiten op deze manier inrichten. Maar heel veel bestaande bedrijven hóefden tot nu toe nog niet echt om te schakelen. Die urgentie is er nu wel.

Snel een online etalage openen

Stel, je bent eigenaar van een Bouwcentrum en wil nu in snel tempo van offline naar online. Hoe kun je dat dan snel realiseren? Jouw grote en kleine producten – keukens, badkamers, kranen, cement – staan normaalgesproken als presentatiemateriaal in een showroom opgesteld. Al deze producten moeten nu online geprofileerd worden. Met het stappenproces hieronder kun je dit zo snel mogelijk realiseren.

  • Stap 1:

    Maak een inventaris per productgroep en bepaal welke producten als eerste online beschikbaar moeten komen.

  • Stap 2:

    Fotografeer alle producten. Dit kan heel eenvoudig met een eigen camera, maar misschien kun je hiervoor ook aan een professionele fotograaf in je eigen omgeving denken. Ook zij zien immers veel opdrachten wegvallen in deze tijd. Het levert je mooiere foto’s op en je verricht een goede daad door een ander te helpen in een lastige tijd.

  • Stap 3:

    Bepaal samen met ons hoe je jouw producten online wil aanbieden. Kan jouw hele inventaris op één landingspagina of heb jij verschillende pagina’s nodig?

  • Stap 4:

    Wij breiden jouw website uit met één of meerdere landingspagina’s. Daarop komen al jouw producten te staan met de producteigenschappen en de foto. Ieder product wordt voorzien van een button met een call to action. Op deze manier kunnen al jouw klanten meteen tot actie overgaan. Meestal leidt de button naar een offerte aanvraag of een contactmogelijkheid. Kies jij voor een offerte aanvraag, dan vult jouw klant een formulier in met alle gegevens die jij nodig hebt om een offerte uit te kunnen brengen. Uiteraard stellen wij samen met jou vast wat die gegevens moeten zijn. De offerte aanvraag komt vervolgens binnen op een mailadres naar jouw keuze. In sommige gevallen heeft een bedrijf een salesmedewerker gekoppeld aan bepaalde producten of marktsegmenten. In dat geval kan het effectief zijn om aan de call to action persoonlijke contactgegevens te koppelen.

  • Stap 5:

    Begin met je online campagne. Het creëren van een online platform alleen is niet voldoende. Mensen moeten op de hoogte gebracht worden van jouw net gelanceerde online showroom. Net als bij fysieke etalages zal je ervoor moeten zorgen dat je de aandacht van je doelgroep trekt.

Next steps

De hiervoor genoemde stappen 1 tot en met 4 zijn met een beetje daadkracht in de meeste gevallen binnen een of twee weken te realiseren. Voor stap 5 is wel een wat langere adem nodig. Dan ga je met jouw landingspagina je markt benaderen. Want jouw klanten moeten uiteindelijk wel weten dat je producten nu ook online te vinden zijn. Werk je al met een nieuwsbrief? Dan is dit een uitstekende eerste stap om je boodschap te verspreiden. Dat geldt natuurlijk ook voor je social mediakanalen. Een volgende stap kan dan zijn om een social mediacampagne in te zetten waarmee je je doelgroep specifiek kan bereiken.

Monitoring

Naast het voordeel van bereikbaarheid, biedt online business ook het grote voordeel dat je als ondernemer heel veel relevante data kan ophalen. Vergeet daarom niet om je website te koppelen aan Google Analytics. Hiermee kan je bijvoorbeeld precies zien wie jouw website bezoekt, welke producten het populairste zijn en naar welke informatie je websitebezoekers het meeste op zoek zijn. Dat helpt jou om in de toekomst nog gerichter zaken te kunnen doen.

Benieuwd naar de online status en optimalisatiemogelijkheden van jouw bedrijf?

Klik hier