Het nieuwe normaal: Online meetings

Dit gaat niet alleen over het uitwisselen van woorden en gedachten. Nu onze bewegingsvrijheid zo onder druk is komen te staan, komen er met z’n allen achter hoeveel waarde we hechten aan contact.

Onze communicatie gebeurt voor een groot deel non-verbaal. Ga maar na, wie van ons heeft het niet meegemaakt dat een getypte boodschap heel anders overkomt dan bedoeld? Een getypt bericht kent immers geen intonatie, geen expressie en geen emotie. In de gesprekken die we face-to-face voeren, kunnen we datgene wat we willen vertellen veel beter sturen. Met ons stemgebruik, onze lichaamstaal, kleine gebaren en met ons grootste wapen, de glimlach. Hoe ondervang je dit nou zo goed mogelijk op het moment dat de ontmoeting even niet mogelijk is? Lees hieronder een aantal tips van collega Malou Mulder, die een geplande Design Sprint met een van onze opdrachtgevers omzette naar een digitale versie:

  1. Goede voorbereiding is het halve werk

    Zorg dat je aan het begin van de afspraak tijd inbouwt om iedereen te laten opstarten. Zo kunnen browsers ge-update worden en neem je de tijd om te zorgen dat iedereen elkaar hoort en ziet. Het is even omschakelen, maar daarna werkt het verrassend goed.

  2. Probeer verschillende tools uit

    We zijn de Design Sprint begonnen in Jitsi als videoconference tool. Het voordeel van deze tool is dat je iedereen tegelijk en in hetzelfde beeldformaat ziet. Helaas liep deze snel vast, waardoor we zijn overgestapt op Google Hangout. Met succes: stabiele verbinding en scherp beeld.

  3. Get in the mood with whiteboards

    Met Design Sprints gebruik je post-its, heel veel post-its. Zelfs dit kan digitaal. We gebruiken hiervoor de tool Mural. Je kunt hier tegelijkertijd werken, post-its plakken, stemmen en inspiratie met elkaar delen.

  4. Blijf actief

    Vergeet niet om af en toe een pauze in te lassen. Omdat je met deze manier van werken echt de hele tijd achter je scherm zit, is een break geen overbodige luxe. Een beetje beweging tussendoor houdt je fit en zorgt voor nieuwe inspiratie. Ga een blokje om, doe een dansje (buiten beeld) of creëer een werkplek om staand te werken.

  5. Wees geduldig

    De wifi zal even wegvallen, er zullen mensen bevriezen in de video, tools zullen door de hoeveelheid gebruikers wereldwijd langzamer worden. Haal adem, refresh en zet door. Lukt het helemaal niet meer? Mail elkaar bestanden, bel elkaar in groepsverband of leg je erbij neer dat het nu even zo is en probeer later nog eens.

Design Sprints uitgelegd

Een Design Sprint is een populaire methode voor innovatie binnen de wereld van de marketingcommunicatie. Concreet gezien kunnen vraagstukken binnen een mum van tijd worden omgezet naar oplossingen en oplevering. Een ideale manier om snel een nieuwe digitale dienst te ontwikkelen. Een Design Sprint werkt binnen een tijdspad van vijf dagen. In dat tijdsbestek worden de fases design, prototyping en validatie doorlopen. Het weekschema ziet er voor de deelnemers van een Design Sprint als volgt uit:

Weekschema Design Sprint

  • Maandag

    De uitdaging gedefinieerd en klantinzichten verzamelen om focus aan te brengen.

  • Dinsdag

    Brainstorm met je projectteam

  • Woensdag

    Het beste idee van de brainstorm uitwerken tot concept

  • Donderdag

    Ontwikkeling van een prototype van je concept

  • Vrijdag

    Uittesten prototype met potentiële gebruikers

Benieuwd naar de mogelijkheden voor een Design Sprint binnen jouw bedrijf? Neemt contact op.