Ephemeral Marketing

Het creëren van korte maar krachtige foto’s of video’s die je doelgroep simpelweg niet mág missen

Epheme-hoe? Ik hoor het je al denken. [ih-fem-er-uh-l] zeg het hardop met me mee! Even serieus, ephemeral marketing is dé trend van het moment. Dan kun je dus maar beter weten hoe je het uitspreekt, wat het is en hoe jij het kunt inzetten.

Ephemeral marketing verwijst naar kortstondige content als Snapchat en Instagram stories. Het is een foto, een filmpje of zelfs een livestream die maar een korte tijd beschikbaar is. En daarmee omschrijft ephemeral precies de tijdsgeest van tegenwoordig: een tijd van korte spanningsbogen, verlangen naar exclusiviteit en de beruchte FOMO (Fear of Missing Out). Dit is een psychologisch trucje want mensen willen van nature niet achterlopen. We willen niets missen, omdat we erbij willen horen.

Tegenwoordig worden we overspoeld door veel media. Even tussendoor je insta-stories en Snapchat checken is deel geworden van je dagelijkse routine. Het is makkelijk om iets voor een paar seconden te bekijken. De engagement onder je volgers is daardoor vaak hoog. De nieuwsgierigheid van je doelgroep wordt getriggerd door een dagelijks touchpoint te creëren met aansprekende content. Het heeft iets exclusiefs doordat het maar kort beschikbaar is. Alles wordt namelijk interessanter als er maar weinig van is, de beruchte op=op truc werkt nog steeds.

Deze niet permanente vorm van marketing is interessant voor jou als bedrijf. De mogelijkheden zijn breed en kunnen heel doelgericht worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan Snapchat-, Instagram- en/of Facebookstories, livevideo’s, linkjes naar websites of persoonlijke geo-filters. Hoe vaker je publiek een prikkel krijgt van jouw merk, hoe sterker de herkenning is. Zo kun je gesponsorde stories inzetten voor je bedrijf, branding of dienst. Hierbij kun je een doelgroep bepalen op basis van targetting. Het creëren van korte maar krachtige foto’s of video’s die je doelgroep simpelweg niet mág missen, dat is ephemeral content.

Ga jij aan de slag met ephemeral marketing en heb je hulp nodig? Fizz helpt je graag!