Attentie! Voor je medewerkers

In crisistijd - waarin de zorgen over gezondheid, het waarborgen van economisch perspectief en het inpassen van aangescherpte veiligheidsmaatregelen de boventoon voeren - je ook nog eens bezighouden met attenties voor je medewerkers? Het lijkt op het eerste gezicht geen prioriteit. Lees snel verder om te ontdekken waarom het toch de moeite waard is om in deze tijd iets extra’s voor je medewerkers te doen.

Waarom employer engagement juist nu ertoe doet

Laat je je liever overtuigen door mede-ondernemers dan door ons? Lees hier waarom deze werkgevers besloten om acties voor medewerkers juist tijdens de coronacrisis op de agenda te zetten.

Anno 2020 vertegenwoordigt een baan meer dan alleen een salarisstrookje aan het einde van de maand. We zijn op zoek naar meer. De behoefte om impact te hebben of maken. Om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij, het klimaat, een betere wereld. Iets dat ertoe doet. Voor veel werkgevers is deze informatie niet nieuw. In de afgelopen jaren werd er met veel belangstelling gekeken naar onderzoeken over aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. Oftewel, wat maakt een bedrijf een aansprekende werkgever? Die belangstelling was er niet zomaar. Het lijkt nu ineens lang geleden, maar voor de coronacrisis zaten we al een tijdje in een marktsituatie waarbij de vraag het aanbod ruim oversteeg. Werkgevers moesten alles uit de kast halen om de juiste mensen te vinden en te binden. Gevolg? Hippe bedrijven zetten in op thema’s als flexibele uren, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Employer branding en employer engagement groeiden uit tot een onmisbaar onderdeel van een bedrijfsstrategie. Uit veel arbeidsonderzoeken bleek namelijk dat daarmee de jonge, hoogopgeleide arbeidskrachten konden worden binnengehaald en vastgehouden.

Vrijheid brengt niet altijd blijheid

Thuiswerken paste in die filosofie. Want als medewerker kon je je uren flexibel indelen. En dat appelleerde aan een gewenst gevoel van vrijheid. Waar thuiswerken toen werd gezien als een extraatje om je medewerkers te kunnen bieden, is het sinds anderhalve maand bittere noodzaak. Met bijna twee maanden verplicht thuiswerken op de teller blijkt dat dit lang niet door iedereen wordt gezien als de ideale wereld. Onlangs publiceerden De Nationale Vacaturebank en Intermediair een gezamenlijk onderzoek over de bevindingen van bijna twee maanden thuiswerken. Wat blijkt? Vijftig procent van alle werkenden mist het kantoorleven. Niet eens omdat we thuis ons werk niet kunnen doen. Maar we missen onze collega’s, de reuring, de inspiratie, het onderweg zijn en het hebben van een werkplek weg van huis. Tel hier ook nog eens de zorgen rondom de crisis en de potentiële stress van een overvol - of juist leeg - huis bij op en je kan als werkgever de productiviteit en vitaliteit van je medewerkers drastisch zien dalen.

Dubbel en dwars terug

Laat daarom af en toe eens wat van je horen. En nee, daarmee doelen wij niet op de meetings via Zoom, Google Hang-out of andere middelen die er zijn op het gebied van contact. Dat moet je uiteraard ook doen, maar denk ook eens na wat er verder nog mogelijk is. Als werkgever krijg je de inzet en kosten namelijk dubbel en dwars terug. Echt. Lees onze ijzersterke argumenten hieronder maar.

  1. Onderschat de kracht van aandacht en waardering niet
    Wat ons raakt verschilt van mens tot mens, maar vrijwel iedereen is ontvankelijk voor aandacht en waardering. Een compliment op z’n tijd is gewoon fijn. Of de gedeelde smart als het even tegen zit. De coronacrisis heeft impact op het dagelijks leven van ons allemaal. De extra uurtjes die thuiswerkende ouders kwijt zijn aan de opvang van de allerkleinsten en het thuisonderwijs voor hun schoolgaande dochter of zoon. Of juist de alleenstaande die zijn of haar wereld ineens heel klein ziet worden. Bijna ieder van ons heeft in deze tijd een extra taak of uitdaging, wat zwaar kan vallen. Een werkgever die daar oog voor heeft, creëert voor medewerkers een veilige werkomgeving. Medewerkers zijn daardoor eerder bereid om een stapje harder te lopen en op hun beurt begrip te tonen voor een ander.
  2. Inspiratie als medicijn
    Met positieve acties val je op. Je geeft als werkgever het goede voorbeeld en bent een bron van inspiratie voor je medewerkers door te focussen op perspectief, ook als het er misschien even minder is. Zeker wanneer je als werkgever iets voor je medewerkers doet dat niet uit noodzaak ontstaat, wordt dat gezien als oprecht. Medewerkers zullen erover vertellen tegen familie en vrienden.
  3. Aangehaakt blijven bij het bedrijfsproces
    Ook al doe je als werkgever nog zo je best om de communicatielijnen in deze tijd strak op te zetten, je kan niet helemaal voorkomen dat medewerkers losraken van het bedrijfsproces. Thuis in de woonkamer krijg je nou eenmaal niet alles mee wat zich afspeelt in het hart van het bedrijf. Ontwikkelingen vinden meestal ook plaats waarin er een samenspel plaatsvindt tussen verschillende personen die in elkaars aanwezigheid verkeren. Actief je best doen om up to date te blijven is niet voor iedereen een natuurlijk proces. Wanneer je als werkgever af en toe op een leuke manier van je laat horen, zal het proces ook soepeler verlopen bij pittige vraagstukken.
  4. Historisch perspectief
    We leven in een tijd die de geschiedenisboeken gaat halen. Het coronavirus zal ons altijd bijblijven. Over dertig jaar herinneren we ons dit nog. In periodes als deze, wanneer er veel onzekerheid, angst en verdriet is, zijn we zoek naar troost. Dit is dan ook de tijd van binding. Met klanten, maar ook met je medewerkers. Hoe je als bedrijf met deze situatie omgaat, hoe je communiceert en hoe je je sociaalmaatschappelijk opstelt, zullen mensen niet vergeten.
  5. The Young Ones
    De jonge werknemers van nu en de werknemers van de toekomst zijn opgegroeid in een tijd waarin maatschappelijke betrokkenheid als belangrijke waarde wordt gezien. Ze halen weinig voldoening uit hun werk als ze het gevoel hebben alleen maar bezig om de portemonnee van de werkgever te vullen. Zij zien een baan - meer dan de generaties voor hun - als een toevoeging op hun bestaan.

Waar wacht je nog op?! Deze werkgevers gingen je voor:

Schadefonds Geweldsmisdrijven

Zette voor 110 medewerkers een thuiswerkcampagne op en verraste medewerkers met een paasattentie en een zonnebloemactie om de lente in te luiden.

“Met de attenties geven we vooral aandacht en waardering. We belonen de extra inspanning van medewerkers in een tijd waarin er meer van hun gevraagd wordt. De balans tussen werk en thuis is toch ineens anders komen te liggen en dat brengt voor iedereen extra uitdagingen met zich mee. Een vorm van waardering kan helpen om medewerkers ook in vervelende tijden gemotiveerd te houden. Wij geloven daarbij vooral in acties waarbij de nadruk ligt op de aandacht en zorg die wij als werkgever eraan besteden.”
Maarten van der Wal - adviseur marketing en communicatie

Schadefonds - Hallo, zonnetje in huis!

De Nieuwe Zorg Thuis

Regelde voor ruim 1300 medewerkers een extraatje door bij iedereen met Pasen een ansichtkaart en een Tony Chocolonely reep te laten bezorgen.

“Het is ontzettend belangrijk om - juist in deze zware tijd - niet te vergeten dat onze medewerkers zich volledig inzetten voor de meest kwetsbare medemens binnen onze samenleving. Onze collega’s komen als zorgverlener vooraan te staan en leveren zorg op risicovolle plekken, zoals in verzorgingstehuizen en bij zieke cliënten. Door een kleine blijk van waardering te geven - naast onze dagelijkse persoonlijke aandacht - groeit het saamhorigheidsgevoel en stijgt de motivatie om deze crisis het hoofd te bieden. Met deze actie is het ons gelukt om bijna iedereen te blijven verzorgen en het volledige team nog meer betrokken te krijgen bij de organisatie.”
Hijbo Lantink, - directeur De Nieuwe Zorg Thuis

Tony's Chocolade