6 x waarheid als een koe voor een social media strategie

Social media. Bijna ieder bedrijf wil er wel iets mee, maar slechts een handjevol is ook echt succesvol. Hoe zorg je er nou voor dat marketingcommunicatie op social media ook echt effectief is? Lees snel verder en ontdek 6 wetmatigheden die gelden voor dit deel van een online marketingcommunicatiestrategie.

Graag meteen aan de slag met een online marketingcommunicatiestrategie voor een bedrijf of organisatie? Neem contact op.

  1. Je verkoopt een verhaal, geen product of dienst

    Verwacht je dat social media-activiteiten zich meteen laten vertalen in een stijging van de omzet? Dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Op social media platforms draait het allemaal om branding en storytelling. Vertelt een bedrijf via LinkedIn, Instagram, TikTok, Facebook, Clubhouse, Snapchat of een ander platform consequent een eigen verhaal wat het beoogd publiek aanspreekt? Dan is de kans groot dat een bedrijf in staat is om een fanbase op te bouwen in de vorm van een groep volgers. Deze groep mensen gaat niet altijd meteen over op een aankoop van een product of dienst, maar levert wel iets met meer waarde op: loyaliteit. Op den duur kan dit zich uitbetalen in het opbouwen van naamsbekendheid en autoriteitswaarde. Zie social activiteiten dan ook vooral als een onderdeel van een langetermijnstrategie.

  2. Je merk, dat ben jij (en je medewerkers)

    Online spenderen we best veel tijd aan onderzoek. Oké, toegegeven, je zou het ook een vorm van spionage of voyeurisme kunnen noemen… Wanneer we bijvoorbeeld overwegen om met een nieuw contact in zee te gaan, willen we eigenlijk van tevoren wel even weten met wie we dan te maken krijgen. Zeg eerlijk, jij googelt toch ook je potentiële zakelijke relaties of medewerkers voordat je ze in real life ontmoet?

    Daar komt bij dat in het bijzonder op social media in de loop der tijd een cultuur is ontstaan waarin we met z’n allen steeds meer van onszelf prijsgeven. Met name in de wereld van de influencers – die op social platforms toch de toon zetten – is het niet ongebruikelijk om veel van jezelf bloot te geven. Struggles in werk en persoonlijk leven worden niet zelden gedeeld met de hele wereld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onderwerpen die te maken met seksualiteit of mentale issues die “vroeger” toch in de taboesfeer zaten. Doordat steeds meer mensen online alles delen, worden we tegenwoordig vaak ook echt deelgenoot van het leven van een ander.

    Ook in het bedrijfsleven is het goed om erover na te denken hoe je dat kan vertalen in content. Hoe dan? Nou, door je content een gezicht te geven. Op social media telt heel erg mee wie er schuilgaat achter een post. Grote bedrijven en organisaties spelen hier bijvoorbeeld op in door een medewerker vrij te maken voor online content. Een goed voorbeeld hiervan is politievlogger Jan-Willem, het online gezicht van het Nederlandse politiekorps die zich met zijn storytelling inzet voor het verkopen van een representatief imago en op een indirecte manier doet aan employer branding. Ook bedrijven en organisaties die kleiner zijn, kunnen op dit gebied aan de weg timmeren. Bijvoorbeeld door op social mediakanalen teamfoto’s te delen en daar in content op voort te borduren.

  3. Timing is alles

    Mensen zijn gewoontedieren. Het overgrote deel van ons vindt het heel prettig om een beetje te weten waar we aan toe zijn en wanneer we iets kunnen verwachten. Tussen 08.30 en 9.00 uur beginnen we met werken, rond 12.30 uur is het tijd voor de lunch en om 18.00 staat bij veel mensen het avondeten op tafel. Maak gebruik van onze massale structuurtik door voor het plaatsen van content vaste momenten te kiezen. Je zult zien dat dit enorm helpt om op den duur een vaste plek in het hoofd van het publiek te veroveren. Een gerenommeerd televisieprogramma als Studio Sport heeft onze behoefte aan structuur zelfs een keertje benut in een succesvolle reclamecampagne (“19.00 uur, Bord op schoot”).

    Benieuwd wanneer het beste moment is om te posten? Ga na welke plek jouw product of dienst inneemt in het leven van het publiek. Zit je als bedrijf bijvoorbeeld in de leisurehoek met vakantiereizen, wellness of een andere vorm van invulling van vrije tijd? Dan is de kans groot dat de beoogde doelgroep in de avonduren het meest ontvankelijk is voor online content. De tool bij uitstek om bezoekersgedrag en informatiebehoefte te kunnen interpreteren is Google Analytics. (Jullie hebben als bedrijf toch hopelijk wel de website gekoppeld aan Google Analytics? Ga dat anders snel regelen!). Via de data die je daarmee kan inzien, kun je vaak online beslissingen nemen die houtsnijden. Bijvoorbeeld over de timing van het plaatsen van content.

  4. Ieder platform heeft z’n eigen mores

    Bezint eer Gij begint. Niet elk social media platform past bij de uitstraling en doelstellingen van een bedrijf. Mensen die veel tijd spenderen op LinkedIn hebben een andere informatiebehoefte dan mensen die zich vooral op Facebook bevinden. Ook werken bepaalde vormen van content op het ene kanaal beter dan op het andere kanaal. Content dat het karakter heeft van een update komt sneller tot z’n recht op Instagram Stories dan op LinkedIn. De tijd van online content maken en klakkeloos doorstempelen op ieder kanaal ligt dan ook ver achter ons. Bij het ontwikkelen van een online communicatiestrategie is het daarom goed om per kanaal na te denken over een specifieke doelstelling en plan van aanpak. Dit kan ook goed betekenen dat sommige social media platforms uiteindelijk geen of te weinig toegevoegde waarde vertegenwoordigen. Durf dan ook te kiezen om iets niet te doen.

  5. Online het draait om community’s

    Like, share en comment. Het zijn drie begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met social media platforms. Het loont de moeite om deze opties de aandacht te geven die ze verdienen. Want, net als in het echte leven: Egocentrisch gedrag maakt niet populair. Denk daarom op social media platforms niet alleen aan eigen content en eigen belang. Feliciteer af en toe bijvoorbeeld eens een zakelijke relatie door te reageren op diens online succesverhaal. Of, heeft een leverancier een vacature uitstaan? Deel deze dan eens een keer, zodat het netwerk van het bedrijf of de organisatie die jij vertegenwoordigt, de post ook onder ogen krijgt. Het is goed om altijd in het achterhoofd te houden dat het online draait om community’s. En persoonlijke profilering binnen een community, dat kan dan weer wel…

  6. Langetermijnstrategie

    En onze laatste waarheid als een koe: Verwacht niet meteen resultaat. Een post is zo geplaatst, maar het opbouwen van een community met volgers duurt over het algemeen echt wel wat langer. Leg de focus daarom vooral op de vertaalslag van de bedrijfsidentiteit in plaats van op het uiteindelijke resultaat in de vorm van omzet.

Hulp nodig bij de strategie voor die vertaalslag? Neem dan contact op. Trouwens, ook onze collega’s van The Post zijn helden in het ontwikkelen van een contentstrategie.