Employer Branding.

Employer Branding is nou typisch zo’n term die door Volkskrantjournaliste Japke-d Bouma meteen zou worden geclassificeerd als ‘Jeukwoord’. En ja toegegeven, het klinkt misschien ook wel een beetje gewichtig, een beetje aanmatigend misschien zelfs wel. Datzelfde geldt voor de opvolger in deze categorie: Employer Engagement. Maar als we gaan kijken naar datgene wat er schuilgaat achter deze termen, dan kom je toch uit bij een wereld vol betekenis. Een wereld van nu, maar vooral ook van morgen.

Want, werkend Nederland zit volop in een transformatie. De coronacrisis, de energietransitie en de maatschappelijke stromingen rondom thema’s als diversiteit en inclusie hebben grote gevolgen voor de arbeidsmarkt. Gevolgen, die de komende jaren voelbaar zullen zijn. Veel banen verdwijnen of zullen veranderen. Hierdoor ontstaan er ook weer nieuwe kansen. Veel werkgevers zullen andere vacatures te vullen hebben, er ontstaat (nog) meer behoefte aan bijscholing en er zal opnieuw invulling gegeven moeten worden aan Social Return on Investment. Medewerkers op hun beurt kiezen anders positie. Degenen onder ons die de Next Gen - ja, kom er maar in Japke-d - vertegenwoordigen, kennen hun waarde. Zij koersen steeds vaker niet alleen op salaris, maar kijken ook welke rol van betekenis een merk speelt in de maatschappij. En, in een wereld waarin nieuwe impulsen elkaar in hoog tempo opvolgen, willen zij als werknemer graag horen bij een merk met de aantrekkingskracht van deze tijd. Of eigenlijk, met de aantrekkingskracht van morgen.

Wat wordt je belofte aan de maatschappij? (Positionering)
Hoe zetten we design en vormgeving in om intrinsieke waardes te laten matchen met uitstraling? (Branding)
Hoe val je op in de belevingswereld van diegenen die gewend zijn om constant met nieuwe impulsen getriggerd te worden? (Strategie)
Hoe enthousiasmeer je mensen en hoe houd je dat enthousiasme vast? (Interne communicatie, Employer Branding, Employer Engagement)
Hoe werf je medewerkers, waar vind je ze en hoe richt je vacatures effectief in? (Online en offline marketing)
Welke verhaal vertel jij aan je medewerkers van de toekomst en je medewerkers van nu? (Contentcreatie -en distributie)

We horen je denken, is medewerkers werven en werken aan medewerkerstevredenheid nou niet typisch het werk waarvoor we ooit afdelingen als HR in het leven hebben geroepen? Nou, ja en nee. De transitie gaat aan niemand voorbij. Ook niet aan een ingekapselde expertise als HR. Of, aan ons eigen vak. Bij onderwerpen als employer branding en -engagement zien we dat HR, recruitment en marketing steeds meer naar elkaar toegroeien. HR-afdelingen weten vaak vanuit hun ‘fingerspitzengefühl’ wel wat er intern leeft, speelt en mogelijk is. Ook weten ze welke procedures daarbij om de hoek komen kijken. Een marketingcommunicatiebureau kan als partner in crime helpen om deze interne kennis te koppelen aan maatschappelijke golfbewegingen. En om dit om te zetten in een kloppend verhaal. Sta jij de komende jaren binnen jouw bedrijfsvoering voor een grote vervangingsopgave? Heb je moeite om de juiste mensen te vinden voor je prachtige vacatures? Of is het gewoon tijd een nieuw verhaal?

Bring out the wonder in your brand.

Heb je vragen of wil je meer weten?
Wij helpen je graag verder.

We vinden het leuk als je ons belt. Ben jij niet zo’n beller, maar wel een fan van formulieren? Vul dan je gegevens hier in en wij nemen contact met jou op.