Meer inzicht in kwaliteitsscore bij Google AdWords Header icoon

Tot voor kort was het nog niet mogelijk om duidelijk en eenvoudig inzicht te verkrijgen in de kwaliteitscores van je Google Adwords campagne.
Rowan van der Veen • 06-07-2017 • Leestijd 6 min

Door de laatste update kan je in één oogopslag zien wat de kwaliteit is van het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina.

De kwaliteitsscore

Met de kwaliteitsscore wordt een indicatie gemaakt van de zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s en de kwaliteit hiervan. Hierdoor krijg je sneller inzicht welke campagnes aandacht nodig hebben en bijgestuurd moeten worden. Adwords gebruikt onder andere de kwaliteitsscore om de advertentie te ranken. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe beter de ad rank is. De overige twee elementen die Adwords gebruikt om de advertentie te ranken zijn het bod dat wordt geplaatst en de advertentie extensies die worden gebruikt.  

Historische score en zichtbare componenten.

De verandering van de kwaliteitsscore is opgedeeld in 2 onderdelen: een zichtbare historische score en zichtbare componenten. De historische score houdt in dat je nu de kwaliteitsscore kunt vergelijken met voorafgaande periodes. En de zichtbare componenten zijn:

• Ervaring op bestemmingspagina
• Verwachte click-through-ratio (CTR)
• Advertentierelevantie

Zoals in de onderstaande afbeelding is te zien worden deze elementen beoordeeld met  hoger dan gemiddeld, gemiddeld, en lager dan gemiddelde. Aan de hand daarvan wordt berekend wat de uiteindelijke score is.


Kwaliteitsscorekolommen toevoegen

Een update, en nu? Aan de slag met het toevoegen van kwaliteitsscorekolommen! Om de kwaliteitsscorekolommen toe te voegen moet je de volgende stappen ondernemen. Klik een campagne aan en selecteer het tabblad Zoekwoorden. Klik vervolgens het dropdown menu kolommen en selecteer kolommen aanpassen. Vervolgens klik je op kwaliteitsscore. Hier is het mogelijk om de bijbehorende  elementen toe te voegen. Deze staan als volgt aangegeven:

• Kw.score
• Erv. Op bestemmingspagina
• Verw. CTR
• Advertentierelevantie
• Kw.score (hist.)

Foto van Rowan van der Veen

Meer weten? Wij helpen je graag verder.

Rowan van der Veen vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
rowan@fizz.nl